Turussa vieraillut singaporelaisdelegaatio lujitti merellistä tutkimusyhteistyötä

16.10.2017

Singapore Maritime Instituten (SMI) kahdeksanhenkinen delegaatio vieraili Turun yliopistolla 9.-11.10. Vierailu oli jatkoa viime vuonna alkaneelle yhteistyölle, jonka tavoitteena on edistää Turun yliopiston mereen ja merenkulkuun liittyvää tutkimus- ja kehitystoimintaa.

​Eturivissä Jason Lin (SMI), Lance Lim (Singapore Polytechnic), SMI:n toiminnanjohtaja Toh Ah Cheong, vararehtori Kalle-Antti Suominen, Turku Science Parkin toimitusjohtaja Niko Kyynäräinen sekä Centre for Collaborative Researchin johtaja Antti Saurama.

​SMI:n vierailu Turussa oli jatkoa vararehtori Kalle-Antti Suomisen Singaporen vierailulle viime syksyltä. Turun yliopisto ja SMI allekirjoittivat tuolloin Memorandum of Understanding -sopimuksen, joka loi pohjan kansainväliselle yhteistyölle mereen ja merenkulkuun liittyvässä tutkimuksessa.

Vararehtori Kalle-Antti Suominen kertoo, että meri ja merenkulku muodostavatkin yhden Turun yliopiston tutkimuksen temaattisista kokonaisuuksista.

– Meri ja merenkulku on nouseva monialainen kokonaisuus, jossa olemme tunnistaneet ympäristön, talouden ja kulttuurin osa-alueet. Toimintaa vauhditetaan Suomen Akatemian myöntämällä profilaatiorahoituksella. Yhteistyö SMI:n ja sen kautta Singaporen neljän johtavan korkeakoulun kanssa avaa uusia mahdollisuuksia toimintamme kehittämiselle ja kansainvälistymiselle. Lounais-Suomessa asiaa edistetään yhteistyössä alueen korkeakoulujen ja Turku Science Parkin kanssa.

Viimeisen vuoden aikana yhteistyötä SMI:n kanssa ovat tehneet Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus, tulevaisuuden teknologioiden laitos sekä Centre for Collaborative Research (CCR). Uutena yhteistyöalueena vierailun aikana nousi esiin oikeustiede ja eritoten merilakiin liittyvä tutkimus.

– Tutkimusyhteistyön perusasetelma Turun yliopiston ja Singaporen yliopistojen välillä on erittäin hyvä senkin vuoksi, että usealla merialan johtavista yrityksistä on yksikkö sekä Turun seudulla että Singaporessa. Tutkimusyhteistyön hedelmät saadaan näin nopeammin yritysten liiketoiminnan tueksi. Turun yliopisto ja Singaporen yliopistot ovat kaikki erittäin verkottuneita ja kaikilla on hyvät yhteistyösuhteet yritysmaailmaan. Myös tutkimusteemoissa on paljon yhteneväisyyksiä, kuten autonomiset laivat, AR- ja VR-teknologiat sekä konttiliikenteen tehostaminen, kertoo CCR:n johtaja Antti Saurama.

Vierailun aikana suunniteltiin lisäksi merenkulkuun liittyvän ongelmalähtöisen Business Innovation Campin järjestämistä Singaporessa. Kansainväliselle leirille kutsutaan kahdeksan opiskelijaa Turun yliopistosta ja kahdeksan opiskelijaa Singaporen kansallisesti yliopistosta sekä Nanyangin teknillisestä yliopistosta.

Lue uutinen MoU-sopimuksen solmimisesta viime marraskuulta.

Teksti: Heikki Kettunen
Kuva: Antti Tarponen