Tutkijat etsivat SERM-molekyyleista apua tulehdussairauksiin

21.10.2015

Tulehdussairauksien hoidon tehostamiseen tähtäävä Turun yliopiston Tekes-tutkimushanke on saanut 760 000 euron kokonaisrahoituksen. Kolmivuotisen hankkeen tavoitteena on löytää keinoja sekä tulehdussairausten hoidon tehostamiseen että tutkimuksen edistämiseen.

​Krooniset tulehdussairaudet ja autoimmuunisairaudet ovat hyvin yleisiä. Näihin sairauksiin käytettävissä olevat hoidot ovat kuitenkin teholtaan puutteellisia ja saattavat pitkään käytettynä aiheuttaa haittavaikutuksia.

– Onnistuessaan tutkimukset luovat pohjan uusille prekliinisille eli varhaisen vaiheen tutkimuksille ja inflammatoristen sairauksien diagnostiikan ja hoidon tehon seurannan kehittämiselle, tutkimuksen johtaja Turun yliopiston solubiologian ja anatomian yliopistotutkija Jorma Määttä sanoo.

Tutkimuksessa keskitytään tulehdusreaktioita estävien mekanismien tutkimiseen sekä tulehdusta hillitsevien SERM-tyyppisten molekyylien vaikutusmekanismien kartoittamiseen.

– SERMit eli selektiiviset estrogeenireseptorimodulaattorit ovat estrogeenireseptoreihin sitoutuvia molekyylejä, joilla on kyky tuottaa estrogeenin vaikutuksen kaltaisia ja/tai niitä vastustavia vaikutuksia riippuen kohdesolun tyypistä, Määttä kertoo.

Tutkimuksessa selvitetään, miten SERM-yhdisteet vaikuttavat immuunijärjestelmän toimintaan. Samoin saadaan selville millaisia molekyylirakenteita vaaditaan tähän tarkoitukseen parhaiten soveltuvilta SERM-yhdisteiltä.

– Tämän lisäksi kehitämme edustavia in vitro eli koeputkessa tehtäviä -malleja makrofaagien aktivaatiolle ja eri kudosten tulehdusreaktiolle. Pyrimme löytämään keinoja, joilla kroonisissa tulehdussairauksissa ja autoimmuunisairauksissa häiriintyneiden monosyytti-makrofaagilinjan solujen toiminta voitaisiin SERM-yhdisteiden avulla ohjata suotuisammaksi ja siten helpottaa näiden sairauksien taudinkuvaa, Määttä kertoo.

Turun yliopiston biolääketieteen laitoksen lisäksi tutkimushankkeeseen osallistuvat lääkekehitystä tekevät turkulaisyhtiöt Forendo Pharma ja CRST Oy sekä salolainen eläinlääkintään erikoistunut Vetcare Oy.
Luotu 21.10.2015 | Muokattu 21.10.2015