Tutkijoilta lasten tarinallinen tietokirja lepakoista – osallistu julkistustilaisuuteen!

21.09.2020

Lepakon vuosi -teos julkistetaan yleisötilaisuudessa Nautelankosken museossa torstaina 8.10.2020 klo 17.00–19.00. Tilaisuus on yleisölle avoin, mutta edellyttää ilmoittautumista.

Mikä salaperäinen hahmo vilahti ohi kevätyön hämärässä? Entä mitä hämmästyttävää löytyy metsänreunan autiosta mökistä? Lepakon vuosi on seikkailu lepakoiden maailmaan. Se kertoo lepakoista lähiluonnossamme, ennakkoluulojen ja pelkojen voittamisesta sekä siitä, miten jokainen voi suojella lepakoita, vaikka omalla kotipihalla. Lepakon vuosi tarjoaa monipuolisesti tietoa näiden kiehtovien yön otusten elämästä – myyteistä ja uskomuksista uusiin tutkimustuloksiin.

Kirjan tekijöistä Mia Rönkä on ympäristöekologian dosentti, tietokirjailija, runoilija, tiedetoimittaja ja tutkija, joka työskentelee Turun yliopiston biodiversiteettiyksikössä. Dosentti Thomas Lilley työskentelee intendenttinä ja akatemiatutkijana Helsingin yliopiston Luonnontieteellisessä keskusmuseossa ja tutkii etenkin lepakoita. Nadja Sarell on freelance-kuvittaja, joka on valmistunut paitsi lastenkirjakuvittajaksi myös tanssitaiteen maisteriksi. Kirjan kustantaa turkulainen kustannusosakeyhtiö Sammakko.

teoksen kannen kuvituksessa lepakko ja lapsia maalaismaisemassaKirja ja sen julkistustapahtuma ovat osa tiedettä ja taidetta yhdistävää lepakkoihin keskittyvää hanketta Lepakot tieteen ja taiteen siivin, jonka suojelijana toimii rouva Jenni Haukio. Thomas Lilley työryhmineen sai hankkeelle vuonna 2018 Varsinais-Suomen Kulttuurirahastolta kärkirahoituksen. Hankkeen tavoitteena on tuottaa sekä tieteellistä että taiteellista näkemystä lepakoista ja välittää tätä näkemystä laajalti eri kohderyhmille lapsista aikuisiin ja tutkijoista suureen yleisöön. Hankkeen yhteistyötahoja ovat Helsingin yliopiston Luonnontieteellinen keskusmuseo Luomus, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö sekä Liedon museo.

Nautelankosken museoon kuuluvaa vesimyllyä on vuosikymmenet asuttanut vesisiippalepakoiden yhdyskunta. Tämä yhdyskunta on auttanut Turun yliopiston ja Luonnontieteellisen keskusmuseon tutkijoita ymmärtämään lepakoiden salaperäistä maailmaa.

Yleisölle avoin julkistustilaisuus Nautelankosken museossa

Nautelankosken museossa (Nautelankoskentie 40, Lieto As.) järjestetään yleisölle avoin julkistustilaisuus torstaina 8.10. klo 17.00–19.00.

Ohjelma:

17.00 Tervetulosanat. kustantaja Seppo Lahtinen, Sammakko; museonjohtaja Leena Viskari, Nautelankosken museo
17.15 Lepakot tieteen ja taiteen siivin -video
17.25–18.00 Lepakot ja ihmiset: ikiaikainen suhde joutumassa koetukselle. Dosentti Thomas Lilley
17.25–18.00 Lepakkotietäjän työpaja avoinna. Dosentti, tietokirjailija ja runoilija Mia Rönkä
18.00–19.00 Kysy lepakoista! Keskustelua, kirjan tekijät tavattavissa ja signeeraavat kirjoja, kirjoja myynnissä

Tilaisuuteen voidaan koronarajoitusten vuoksi ottaa enintään 30 henkilöä. Ilmoittautuminen yhteystietoineen osoitteessa: info@liedonmuseo.fi. Kasvomaskien käyttöä suositellaan. Koronatilanteen muuttuminen voi vaikuttaa tapahtuman toteutumiseen.

Tilaisuuden järjestävät Lepakot tieteen ja taiteen siivin -hanke, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö, Helsingin yliopiston Luonnontieteellinen keskusmuseo Luomus, Liedon museo sekä Sammakko.

Tilaisuus striimataan suorana Sammakko kustannuksen Facebook-sivulla osoitteessa: https://www.facebook.com/sammakkokustannus

Lisätietoja: Liedon museo, info@liedonmuseo.fi, puh. 050 593 1692

Luotu 21.09.2020 | Muokattu 22.09.2020