U-Multirank: Turun yliopiston vahvuudet julkaisutoiminnassa ja hyvin järjestetyssä koulutuksessa

31.03.2017

U-Multirank arvioi yliopistoja viidellä sektorilla: koulutuksessa, tutkimuksessa, tiedonsiirrossa, kansainvälisyydessä ja alueellisessa toimijuudessa. Euroopan unionin rahoituksella toteutettavan arvioinnin tavoitteena on tarjota muista yliopistovertailuista poikkeavaa tietoa yliopistoista.

​Tänä vuonna Turun yliopisto osallistui koko yliopiston arviointiin, minkä lisäksi tieteenalakohtaisissa vertailuissa arvioitiin kauppakorkeakoulu ja informaatioteknologian laitos, joka on nykyisin osa tulevaisuuden teknologioiden laitosta. U-Multirankin arviointi perustuu sekä yliopisto- että tieteenalatasolla toimitettuihin tietoihin ja opiskelijakyselyyn.

Vahva tutkimusyliopisto

Tutkimuksen osalta Turun yliopisto sijoittuu U-Multirankin ykköskategoriaan julkaisujen määrässä sekä post doc -paikkojen määrässä. Myös kansainvälisten yhteisjulkaisujen määrä on ensiluokkainen.

‒ U-Multirankin tulokset eivät ole sinällään yllätys, koska nämä Turun yliopiston vahvuudet ja kehittämiskohteet ovat olleet esillä esimerkiksi omassa tutkimuksen arvioinnissamme, joka julkistettiin viime vuonna, sanoo vararehtori Kalle-Antti Suominen.

Tutkimuksen vahvuus näkyy myös erityisesti kauppakorkeakoulun tuloksissa, joissa julkaisujen ja sitaatioiden määrät saivat parhaan mahdollisen arvion. Lisäksi ulkoisen rahoituksen määrä ja elinkeinoelämän kanssa tehtävän tutkimusyhteistyön määrä ovat kauppakorkeakoulussa huippuluokkaa.

Kansainvälisyys hyvällä tasolla

Koulutuksen osalta yliopisto sai hyvät arviot erityisesti koulutuksen kansainvälisyydessä: opiskelijat käyvät vaihdossa melko aktiivisesti ja kansainvälistä akateemista henkilökuntaa on paljon.

Tieteenalakohtaisissa arvioissa kansainvälisyys nousi esille erityisesti it-laitoksen erittäin hyvässä kansainvälisten tohtoriksi väitelleiden sekä kansainvälisten yhteisjulkaisujen määrässä. Kauppakorkeakoulussa koulutusohjelmien kansainvälinen orientoituminen on erittäin hyvää.

Sekä it-laitoksen että kauppakorkeakoulun opiskelijat ovat erittäin tyytyväisiä kirjastoon ja it-palveluihin sekä tiloihin. Kaiken kaikkiaan opintojen järjestämiseen ollaan tyytyväisiä.

>> u-multirank.eu

TS