Uudet professorit johdattavat matematiikkaan, kirurgiaan ja tietotekniikkaan

22.05.2019

Turun yliopiston uudet professorit pureutuvat professoriluennoillaan matematiikkaan, kirurgiaan ja tietotekniikkaan. Kaikille avoimet yleiskieliset professoriluennot pidetään keskiviikkona 22.5. kello 18 alkaen Turun yliopiston Medisiina D-rakennuksen (Kiinamyllynkatu 10) Sakari Alhopuro -salissa.

Matematiikan professori Tero Laihonen luennoi aiheesta Diskreetti matematiikka tiedonsiirrossa, kirurgian professori Fausto Biancari otsikolla Aorttaläpän ahtauman hoito Suomessa ja tietotekniikan professori Juha Plosila otsikolla Autonomisten järjestelmien mahdollisuudet ja haasteet.

Laihosen keskeisimpiä tutkimusaiheita ovat matemaattiset virheitä korjaavat koodit tiedonsiirrossa ja niiden geometriset peitto-ominaisuudet, objektien paikallistaminen tunnistinverkoissa identifioivia koodeja ja graafeja käyttäen sekä tiedon noutaminen edistyneistä tallennusjärjestelmistä koodien avulla.

Biancarin keskisimpiä tutkimusaiheita ovat aorttaläpän ahtauman hoito, sepelvaltimotaudin hoito ja kehon ulkoinen happeuttaminen postoperatiivisen sydämen vajaatoiminnan hoidossa.

Plosilan keskeisimmät tutkimusaiheet ovat autonomiset monirobottijärjestelmät kuten droonit ja niihin liittyen parviäly ja yhteistyö, autonominen sensorifuusioon perustuva havainnointi ja navigointi sekä autonominen suorituksen optimointi heterogeenisissä sumu- ja reunalaskenta-alustoissa.

Kaikki Turun yliopistoon vähintään viideksi vuodeksi professorin tehtävään otetut professorit astuvat perinteisen tavan mukaan tehtäväänsä pitämällä julkisen luennon. Yleiskielisessä, 15 minuuttia kestävässä luennossaan professorit kertovat tieteenalastaan ja tutkimuksestaan.

Lisätietoja: tapahtumakoordinaattori Eeva-Maria Soikkanen, 050 566 8776, emsoik@utu.fi

Luotu 22.05.2019 | Muokattu 22.05.2019