Uusi akatemiahanke tutkii tulevaisuusorientoitunutta energiamuutosta

25.05.2016

​Suomen Akatemian bio- ja ympäristötieteiden toimikunta on myöntänyt mittavan rahoituksen Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen luotsaamalle hankkeelle: ”Kohti tulevaisuusorientoitunutta energiamuutosta: Ennakoiva monitasoinen lähestymistapa hajautetun uusiutuvan energian muutokseen (FutWend)”. Hanke on kolmivuotinen ja sen kokonaisrahoitus on noin 1 milj. euroa, josta Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen osuus on noin 380 t€.

Miten Suomen energiasektori muuttuu vuoteen 2030 mennessä?

Kansainvälinen energiajärjestelmän muutos kohti hajautettua uusiutuvaa energiantuotantoa liittyy olennaisesti biotalouskehitykseen. FutWend-hanke tutkii muutoksen ulkoisia ajureita, toimijoiden rooleja, ajattelumalleja, energiapolitiikkaa ja instituutioita, jotka ovat osana, estävät tai edistävät muutosta.

Aihetta tutkitaan käyttäen monitasoista sosioteknisen muutoksen viitekehystä (MLP). Kehystä käytetään nykyään laajalti uusien teknologioiden menestyksen kuvauksessa, mutta siitä puuttuu selkeä tulevaisuusorientaatio, erityisesti vaihtoehtoisten tulevaisuudennäkymien ymmärtäminen muutoksen eri vaiheissa. FutWend-hanke täyttää tämän aukon. Hankkeessa analysoidaan Suomen energiasektorin muutosta vuoteen 2030 kolmen esimerkkiteknologian kautta: biokaasu on potentiaalinen energiamuoto mutta Suomessa vähän käytetty, maalämpöpumput ovat edenneet viime vuosina ripeästi ja hakkeenpoltto on jo vakiintunut energiamuoto. Hankkeessa on mukana ainutlaatuinen yhdistelmä erilaisia aineistoja ja menetelmiä.

FutWend kerää yhteen pitkäaikaiset tutkimuspartnerit

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen professori Petri Tapion johtamaan konsortioon kuuluvat keskuksen lisäksi Suomen ympäristökeskus, Syke ja Luonnonvarakeskus, Luke. Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta mukana hankkeen toteutuksessa tulevat olemaan tutkijat Marileena Koskela, Nina Nygrén, Ville Lauttamäki ja Jarmo Vehmas. Luken osuutta vetää tulevaisuudentutkimuksen dosentti, MMT Vilja Varho ja Syken osuutta erikoistutkija Timo Assmuth työryhmineen.

Luotu 25.05.2016 | Muokattu 17.05.2019