Uusi lääketieteellisen tekniikan ja terveysteknologian koulutusohjelma suosittu hakukohde yhteishaussa

07.04.2022

Turun yliopiston uusi lääketieteellisen tekniikan ja terveysteknologian koulutusohjelma oli suosittu hakukohde kevään yhteishaussa. Teknillisen tiedekunnan ja lääketieteellisen tiedekunnan yhdessä toteuttamaan diplomi-insinöörin koulutusohjelmaan tuli yhteensä 502 hakemusta. Ohjelman sisäänotto on 30 opiskelijaa.

Lääketieteellisen tekniikan ja terveysteknologian ohjelma antaa opiskelijoille valmiudet kehittää terveysteknologian ja terveydenhoidon sovelluksia, joita sekä terveydenhuollon ammattilaiset että tavalliset kuluttajat voivat käyttää ja hyödyntää.

Opinnot painottuvat kliinisten ja hyvinvointia mittaavien lääketieteellisten järjestelmien teknologiaan. Ohjelma tarjoaa opiskelijalle vankat tietotekniikan perusteet, joihin sisältyy muun muassa tekoälyn hyödyntämistä terveysteknologiassa. Sovelluskohteina ovat esimerkiksi hyvinvointi- ja terveyssovellukset, sekä lääketieteelliset diagnosointi- ja etämonitorointiratkaisut.

- Opinnot sisältävät terveysalan sovellusten vaatiman ohjelmointiosaamisen ja signaalinkäsittelyn sekä koneoppimiseen perustuvan terveysdata-analytiikan kursseja. Ohjelma antaa erinomaiset valmiudet kehittää tekoälypohjaisia ratkaisuja tulevaisuuden terveydenhuoltoon, toteaa terveysteknologian professori Pasi Liljeberg.

Koulutusohjelma on rakennettu monitieteisenä toteutuksena. Tietotekniikan opintoja täydentävät lääketieteellisen tiedekunnan tarjoamien opintojen lisäksi myös matemaattisluonnontieteellisen tiedekunnan ja kauppakorkeakoulun kurssit.

- Lääketieteellisen tekniikan ja terveysteknologian merkitys on kasvanut merkittäväksi terveydenhuollon arjessa sekä myös kansalaisten arkipäivässä. On luonnollista, että lääketieteellinen tiedekunta toimii yhteistyössä tämän poikkitieteellisen ohjelman kanssa ja tuotamme siihen myös opetusta. Tavoitteenamme on, että moniammatilliset yhteistyön mallit rakentuvat yhdessä lääketieteen, hammaslääketieteen ja terveystieteiden opiskelijoiden kanssa jo opiskeluaikana. Yhteistyö luo myös mahdollisuuksia uusille tutkimusavauksille, sanoo lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pekka Hänninen.

Ohjelmasta valmistuneet työllistyvät poikkitieteellisiin tehtäviin, joissa yhdistyy lääketieteen, tekniikan ja luonnontieteiden osaaminen. Lääketieteen tekniikkaa sovelletaan laajasti teollisuudessa ja terveydenhuollossa ja terveysteknologian alalla on kasvava valtakunnallinen osaajatarve. Koulutusohjelmasta valmistuneille on hyvät työllisyysnäkymät myös Varsinais-Suomessa, missä osaajia kaivataan lääkekehitys- ja diagnostiikkayrityksissä.

Yritysten edustajille tarjoutuu hyvä mahdollisuus päästä keskustelemaan terveysteknologian koulutuksesta 13.5. järjestettävässä teknillisen tiedekunnan yrityskumppanuustilaisuudessa, jossa esitellään terveysteknologian opetuksen lisäksi myös alan uusinta tutkimusta.

Luotu 07.04.2022 | Muokattu 07.04.2022