Uusi palkinto automaattien teorian edistämisestä

07.02.2018

Kansainvälinen formaaliin kieliin ja automaattien teoriaan keskittynyt kongressi Developments in Language Theory on perustanut kansainvälisen Salomaa-palkinnon työstä automaattien teorian edistämiseksi. Palkinto on nimetty Turun yliopiston pitkäaikaisen matematiikan professorin, akateemikko Arto Salomaan mukaan.

​Arto Salomaa kuvattuna Dobogókőssa Unkarissa 18.5.2005.

​Salomaa on suomalainen matemaatikko, joka toimi Turun yliopiston matematiikan professorina yli kolmen vuosikymmenen ajan vuosina 1966–1999. Salomaata pidetään yhtenä automaattien teorian kantaisistä. Automaattien teorian perusteet luotiin 1950-luvulla ja sillä on sittemmin ollut valtava merkitys niin matematiikassa kuin tietojenkäsittelytieteissä.

Palkinnon on perustanut kansainvälinen kongressi Developments in Language Theory (DLT), jonka johtoryhmän puheenjohtajana toimii professori Juhani Karhumäki. DLT on automaattien teorian johtava kongressi maailmassa.

– Salomaa oli myös perustamassa kongressia, joten oli luonnollista, että palkinto nimetään hänen mukaansa. Palkinto myönnetään meritoituneelle automaattien teorian tutkijalle artikkelista, artikkelisarjasta tai laveammin määritellystä merkittävästä työstä automaattien teorian hyväksi. Palkinnon perustaminen sai innostuneen vastaanoton tiedeyhteisössä, Karhumäki kertoo.

Vuosittain myönnettävän palkinnon on rahoittanut Turun yliopisto ja sen suuruus on 2000 euroa. Palkinnonsaajaa voi ehdottaa avoimen kutsun periaatteella ja siitä päättää kolmihenkinen palkintotoimikunta. Toimikunnassa istuu Karhumäen lisäksi Dominique Perrin (Marne la Valléen yliopisto, Pariisi) sekä Mikhail Volkov (Uralin liittoyliopisto, Jekaterinburg).

Lisätietoa:

Heikki Kettunen