Uusi teknologian tohtoriohjelma DPT tuo yhteen yli 200 tekniikan alan tohtorikoulutettavaa

23.05.2022

Turun yliopiston tutkijakoulun UTUGS:n uusi teknologian tohtoriohjelma Doctoral Programme in Technology (DPT) aloitti toimintansa vuoden 2022 alussa. Samalla toimintansa lopettivat pitkään palvelleet matemaattis-tietotekninen (MATTI) ja molekulaaristen biotieteiden (MLS) tohtoriohjelmat, joiden piirissä olleet väitöskirjatutkijat siirtyivät DPT-tohtoriohjelmaan.

Uusi tohtoriohjelma kattaa kaikki teknillisen tiedekunnan tieteenalat ja myös Turun kauppakorkeakoulu osallistuu DPT:n toimintaan. Yli 200 jatkokoulutettavaa väitöskirjatutkijaa suorittaa tohtorintutkinnon opintoja uudessa tohtoriohjelmassa, päämääränään filosofian, tekniikan tai kauppatieteiden tohtorin tutkinto.

Tohtoriohjelma kattaa tutkimusalat biotieteistä (biokemia, biotekniikka, elintarviketieteet, kasvibiologia) tieto- (tietotekniikka, tietojenkäsittelytieteet, tietojärjestelmätiede), materiaali- ja konetekniikkaan. Väitöskirjaprojekteja ohjaa yli 170 tutkijaa, joista lähes 40 toimii yliopiston ulkopuolella yrityksissä ja tutkimuslaitoksissa.

Tohtoriohjelman ohjaajilla on laajat kansalliset ja kansainväliset yhteistyöverkostot. Varsinais-Suomen alueen elinkeinoelämä on tukenut teknillisen tiedekunnan toimintaa myöntämällä 13 lahjoitusprofessuuria ja näillä professoreilla on keskeinen tehtävä tohtoriohjelman väitöskirjatutkijoiden ohjaamisessa.

Lisäksi tohtoriohjelman väitöskirjatutkijoita koulutetaan sinisen bioekonomian alalla toimivassa pohjoismaisessa NordAqua-huippuyksikössä, Turun yliopiston InFlames lippulaivan tutkimusprojekteissa, sekä lukuisissa kansainvälisissä yhteistyöprojekteissa. Väitöskirjatutkijoiden työympäristö onkin erittäin kansainvälinen ja tulevat tohtorit saavat jo uransa alkuvaiheessa laajat kansalliset ja kansainväliset kontaktit tulevia työtehtäviään varten.

– Tohtoriohjelma on lähtenyt hyvin käyntiin toimintatavoista ja vuosittaisista aikatauluista sopimalla. Odotamme innolla tohtoriohjelman koulutettavien ja ohjaajien ensimmäistä yhteistä tapaamista kesäkuun alussa järjestettävän DTP-vuosiseminaarin puitteissa, kertoo tohtoriohjelman johtaja, professori Eevi Rintamäki.

Turun yliopisto tutkijakoulu UTUGS tukee yliopiston tohtorikoulutusta myöntämällä rahoitusta väitöskirjatutkijoiden palkkaamiseen. Vuodesta 2022 alkaen 37 DPT-tohtoriohjelman väitöskirjatutkijaa saa UTUGS:n myöntämää tukea väitöskirjaprojektinsa suorittamiseen. Muiden koulutettavien rahoitus katetaan ulkopuolisten rahoittajien myöntämillä tutkimusmäärärahoilla.

Luotu 23.05.2022 | Muokattu 27.05.2022