Uusi vesialan webinaarisarja tarjoaa tietoiskuja tiistaiaamuisin

28.04.2021

Toukokuussa starttaava Tuesdays of HydroTechnology -webinaarisarja antaa lyhyitä tietoiskuja vesialaan liittyen. Esitysten lisäksi webinaareissa voi keskustella asiantuntijoiden kanssa.

Tuesdays of HydroTechnology -webinaarisarja on Turun yliopiston koordinoiman ja Suomen Akatemian rahoittaman Hydro-RDI-Network-hankkeen tekemä aloite. Webinaareja järjestetään tiistaiaamuisin noin kerran kuussa toukokuusta alkaen. Ensimmäinen webinaari pidetään 11.5. kello 10–11.

Webinaarit järjestetään yhteistyössä muiden vesialan hankkeiden ja toimijoiden kanssa. Kaksi ensimmäistä webinaaria järjestetään esimerkiksi PointCloud-hankkeen ja Vesiyhdistys ry:n kanssa.

– Webinaarisarjan tavoitteena on antaa lyhyitä tietoiskuja vesialan tutkimukseen ja teknologiaan liittyen sekä koota kiinnostuneita yhteen asiasta keskustelemaan. Webinaari koostuu noin 20–30 minuutin esityksestä, ja sen jälkeen on tilaa kysymyksille, kokemuksille ja keskustelulle, kertoo Hydro-RDI-Network-hankkeen projektikoordinaattori Rita Rauvola.

Kesäkuun webinaarissa 8.6. puhuvat professori Petteri Alho ja tohtorikoulutettava Linnea Blåfield Turun yliopiston maantieteen ja geologian laitokselta. Webinaarin aiheena on autonominen syvyyskartoitus ja virtausmittaus.

Alho toimii Hydro-RDI-Network-konsortion johtajana.

– Hydro-RDI-Network muodostaa merkittävän vesialan ammattilaisten konsortion ja osaamiskeskittymän myös kansainvälisesti. Hanke luo merkittäviä uusia avauksia vesialalle mahdollistamalla yhteistyötä ajankohtaisissa tutkimuskysymyksissä tutkijoiden ja yritysten avainhenkilöiden välille, Alho kertoo.

Ilmoittautuminen on avoinna neljään ensimmäiseen webinaariin, eli toukokuun, kesäkuun, elokuun ja syyskuun tapahtumiin. Zoom-linkki lähetetään ilmoittautuneille lähempänä tapahtumaa sähköpostitse.

Hydro-RDI-Network-hanketta toteutetaan 2020–2022, ja sen tavoitteena on muun muassa löytää uusia ratkaisuja esimerkiksi vedenlaadun valvomiseen ja tulvavahinkojen ennaltaehkäisyyn lisäämällä yhteistyötä vesialan tutkijoiden ja yritysten kanssa.

– Odotettavissa on muun muassa yli 20 uutta tieteellistä julkaisua, joten loppuvuoden webinaarit tulevat tarjoamaan myös uusinta tutkimustietoa, lupailee Rauvola.

> Ilmoittautuminen ja ohjelma

> Hydro-RDI-Network-hankkeen kotisivut