Uutuusteos tarjoaa tutkimukseen perustuvaa tietoa yliopisto-opettajan työn tueksi

11.09.2017

Opettajana yliopistolla – Korkeakoulupedagogiikan perusteet -kirja julkistettiin Turun yliopistolla maanantaina 11.9. Teos on suunnattu korkeakoulujen opettajille ja opetuksen kehittäjille sekä oppikirjaksi.

Kirjan kirjoittajat ovat Turun yliopiston yliopistopedagogiikan ja korkeakoulutuksen opettajia ja tutkijoita.

– Yliopistossamme on tehty pitkäjänteistä työtä yliopisto-oppimisen tutkimuksessa, esimerkiksi tutkimustaitojen oppimisen ja asiantuntijuuden kehittymisen parissa. Kirjan toivotaan auttavan yliopistojen opettajia ymmärtämään oppimisen ilmiötä sekä omaan opettamiseen ja opetukseen yleisemminkin liittyviä asioita, kirjan toimittaja, yliopistotutkija Mari Murtonen Turun yliopiston opettajankoulutuslaitokselta sanoo.

Uusimpaan oppimistutkimukseen nojaava kirja opastaa, kuinka opettaja voi tukea opiskelijan oppimisprosesseja. Kirjassa annetaan myös käytännön vinkkejä opetuksen linjakkaaseen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Lisäksi teoksessa käsitellään oppimista ja opettamista tukevia ja estäviä rakenteita, kansainvälistymisen vaikutusta opetustoimintaan, erilaisia oppimisympäristöjä sekä pedagogista johtamista.

Opettajana yliopistolla – Korkeakoulupedagogiikan perusteet on suunnattu etenkin korkeakoulujen opettajille ja opetuksen kehittäjille sekä oppikirjaksi. Se soveltuu myös opiskelijoille, jotka haluavat ymmärtää paremmin omaa oppimistaan.

Murtonen, Mari (toim.): Opettajana yliopistolla – Korkeakoulupedagogiikan perusteet. Vastapaino 2017.

​TS
Kuva: Hanna Oksanen