Väitöstutkija haastaa ikääntyneet kouluttamaan sairaanhoitajaopiskelijoita

25.04.2014

Ikäihmisten toimimisesta ikääntymisen asiantuntijoina haetaan keinoa, jolla sairaanhoitajaopiskelijat saataisiin kiinnostumaan vanhustenhoidosta. Kansainvälisestikin uudenlaisen opetusratkaisun luominen on osa Turun yliopiston hoitotieteeseen väitöstyötään tekevän Sanna Koskisen tutkimusta.

Ennen yliopisto-opintojaan Sanna Koskinen sisätautikirurgian sairaanhoitajana ja siten tutustui käytännössä iäkkäiden hoitamiseen. Osana väitöskirjatutkimustaan hän etsii keinoja, miten jatkossa vanhustenhoitoon saataisiin riittävästi sairaanhoitajia.

​Kokemuskouluttajia on käytetty niin Suomessa kuin kansainvälisestikin pääasiassa mielenterveyden alan koulutuksessa. Koskinen tutkii, toimisiko samankaltainen opetusratkaisu myös iäkkäiden hoidossa. Siinä tavoitteena on paitsi tuoda koulutukseen ikääntyneiden oma näkemys myös houkutella sairaanhoitajaopiskelijoita vanhustenhoidon uralle.

– Tutkimukseni tavoitteena on kehittää uusi opetusratkaisu iäkkäiden hoitotyöhön. Syynä on se, että sairaanhoitajaopiskelijat eivät ole juurikaan kiinnostuneita iäkkäiden hoitamisesta. Suositumpia aloja ovat erikoissairaan- ja akuuttihoito, tehohoito sekä lasten ja nuorten hoitaminen, Koskinen sanoo.

Ensimmäisen kerran mukana ikääntymisen asiantuntijoina

Ensimmäisen kerran Koskinen testasi  opetusratkaisua maaliskuussa Seinäjoen ammattikorkeakoulussa.

– Rakensin ohjelman, jossa viikon ajan sairaanhoitajaopiskelijat perehtyivät iäkkäiden hoitoon liittyviin kysymyksiin niin, että asiaa työstettiin ryhmissä, joissa oli 5–6 opiskelijaa ja 2–3 yli 70-vuotiasta vapaaehtoista, Koskinen sanoo.

Ryhmillä oli joka päivä työstettävänään eri teemoja.  Joukko pohti yhdessä muun muassa eri sukupolvien samankaltaisuutta ja erilaisuutta, terveyden edistämisen keinoja ravitsemuksen, alkoholinkäytön, liikunnan ja lääkehoidon kannalta sekä sairauden ja kuoleman kohtaamista.

Koskisen tapa on kansainvälisestikin arvioituna uusi avaus. Opiskelijat ovat aiemminkin hakeneet iäkkäiltä tietoa esimerkiksi haastattelemalla heitä, mutta uutta on iäkkäiden kutsuminen ammattikorkeakouluun asiantuntijoiksi.

Vertailukohtana perinteinen opetus

Seinäjoella kokeiltu opetusratkaisu on tarkoitus toistaa pari kertaa ja verrata tuloksia perinteiseen vanhustenhoidon opetukseen.

– Ensimmäisellä kerralla ryhmiin osallistuneista nuorimmat ikäihmisistä olivat 70-vuotiaita, vanhin 94-vuotias. Kaikki olivat hyväkuntoisia, mutta he osasivat esimerkiksi omaishoitajuuden kautta kertoa myös tilanteista, joissa kaivataan enemmän apua, Koskinen sanoo.

Ensihavaintoina opiskelijoita yllätti kaksi tekijää: ikäihmisten aktiivisuus sekä heidän mielipiteidensä laaja kirjo.

– Keskusteluissa nousi vahvasti esille erilaiset mielipiteet. Yksi ikäihmisistä sanoi yhtä ja toinen oli aivan eri mieltä. Iäkkäät olivat myös valmiita keskustelemaan vaikeistakin aiheista. Esimerkiksi eräs toivoi, että käsittelisimme iäkkäiden alkoholinkäyttöä, Koskinen sanoo.

Koskisen tohtorikoulutettavan palkallinen pesti jatkuu vuoteen 2015, silloin olisi väitöskirjan määrä olla valmis.

Erja Hyytiäinen

Luotu 25.04.2014 | Muokattu 25.04.2014