Välivuosi edessä? Opiskelisitko avoimessa yliopistossa?

15.07.2020

Jos et saanut haluamaasi opiskelupaikkaa tai jos aiot muuten viettää välivuoden, kannattaa tutustua opiskelumahdollisuuksiin avoimessa yliopistossa.

Avoimessa yliopistossa voit opiskella yliopiston tutkintoihin kuuluvia opintoja. Voit tutustua yliopiston eri oppiaineisiin oman kiinnostuksesi mukaan ja varmistua oman alasi valinnasta. Voit tutustua tieteenalan perusasioihin, käsitteisiin ja tieteelliseen ajatteluun. Samalla kehität yliopisto-opinnoissa tarvittavia opiskelutaitoja. Opinnoilla hankit lisää valmiuksia valintakokeisiin ja pidät yllä opiskeluvirettäsi. Avoimessa yliopistossa suoritetut opinnot voi hyväksyttää osaksi tutkintoa, jos saat tutkinnon suoritusoikeuden yliopistossa.

Jos tavoitteenasi on hakea yliopistoon avoimen yliopiston väylän kautta, tutustu hakijalta edellytettäviin opintoihin. Ne määritellään hakukohteen valintaperusteissa. Hakukohteita on kaikissa Turun yliopiston tiedekunnissa. Turun kauppakorkeakoulun vuoden 2021 opiskelijavalinnan tiedot on jo julkaistu Opintopolussa ja muiden tiedekuntien valintaperusteet julkaistaan viimeistään syyskuussa. Lue lisää avoimen yliopiston väylästä. Sivulta löydät myös ohjeita väylähakuun sopivien opintojen suunnitteluun.

Suurin osa avoimen yliopiston opinnoista järjestetään Turussa, lisäksi opintoja on tarjolla Porin yliopistokeskuksessa sekä kesäyliopistoissa, kansalaisopistoissa ja kansanopistoissa eri puolilla Suomea. Verkko-opintoja voi suorittaa myös täysin etäopiskeluna.

Opinto-oikeuden saa pääsääntöisesti ilmoittautumisen ja opintomaksun perusteella. Tietojenkäsittelytieteiden ja tietotekniikan opinnot ovat maksuttomia lukuvuonna 2020 – 2021 ts. opinnoissa ei ole yliopiston opintomaksua, yhteistyöoppilaitokset voivat laskuttaa omat maksunsa.

Kannattaa ottaa huomioon, että avoimen yliopiston opintojen suorittaminen on sivutoimista opiskelua, joten opintoihin ei saa opintotukea. Opiskelu työttömänä työnhakijana on mahdollista tietyin ehdoin.

Tutustu opintotarjontaan ja verkkosivuilla oleviin ohjeisiin omien opintojen suunnittelemiseksi, osallistu esittely- ja infotilaisuuksiin ja kysy lisää!

Luotu 15.07.2020 | Muokattu 15.07.2020