Välivuosi edessä? Opiskelisitko avoimia yliopisto-opintoja?

06.07.2022

Jos et saanut haluamaasi opiskelupaikkaa tai jos aiot muuten viettää välivuoden, kannattaa tutustua opiskelumahdollisuuksiin avoimessa yliopistossa. Todistusvalinnan ja valintakokeiden ohella Turun yliopistoon voi hakea myös avoimen väylän kautta.

Turun yliopisto järjestää avoimena yliopisto-opetuksena opintoja kaikista tiedekunnista. Opinnot sopivat pääsääntöisesti kaikille pohjakoulutuksesta riippumatta. Voit opiskella tutkintoihin kuuluvia opintokokonaisuuksia tai kursseja oman kiinnostuksesi mukaan ja tutustua eri oppiaineisiin ja tieteenaloihin.

Opinnoilla voit pitää yllä opiskeluvirettäsi, varmistua oman alasi valinnasta ja hankkia samalla lisää valmiuksia valintakokeisiin. Jos saat tutkinnon suoritusoikeuden yliopistossa, voit hyväksyttää avoimessa yliopistossa suorittamasi opinnot osaksi tutkintoa.

Opinnot ovat pääasiassa maksullisia, mutta tietojenkäsittelytieteiden, tietotekniikan ja tekoälyn opintoja on tarjolla ensi lukuvuonna maksutta.

Avoimessa yliopistossa voit myös suorittaa opintoja, joiden perusteella voi hakea tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän haussa. Hakukohteita on kaikissa tiedekunnissa. Vuoden 2021 opiskelijavalinnassa Turun yliopistoon haki avoimen väylän kautta 449 hakijaa, joista hyväksyttiin 198.

Avoimen väylän hakukohteet ja valintakiintiöt, hakukelpoisuusvaatimukset ja valintaperusteet vaihtelevat tiedekunnittain ja ne vahvistetaan vuosittain. Tarkemmat tiedot hausta ja valintaperusteista julkaistaan Opintopolussa viimeistään lokakuussa. Turun kauppakorkeakoulun avoimen väylän ohjeet pyritään julkaisemaan jo elokuun alussa.

Vuoden 2023 opiskelijavalinnassa väylän hakuaika on 15.3. - 30.3.2023. Hakukohteissa edellytettävien opintojen tulee olla suoritettuna ajoissa niin, että voit liittää niistä todistuksen tai suoritusotteen hakemukseesi viimeistään toukokuussa.

Kasvatusalan avoimen väylän haku uudistuu:  haku tulee olemaan osa kevään toista yhteishakua ja sen aikataulu poikkeaa osin muusta avoimen väylän hausta.

Lue lisää Hakeminen yliopistoon -sivuilta, ks. Avoimen väylä. Yliopiston hakijapalvelut päivittää sivulle v. 2023 valintaa koskevia tietoja.

Luotu 06.07.2022 | Muokattu 08.07.2022