Valtakunnallinen PET-keskus solmi yhteistyösopimuksen kuvantamismenetelmien kehittämiseksi kudosten fibroosin tutkimiseen

22.12.2017

Turun Valtakunnallinen PET-keskus, amsterdamilainen Vrije University Medical Centre ja belgialainen lääkeyritys UCB ovat solmineet merkittävän tutkimusyhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on parantaa ymmärrystä solutason mekanismeista, jotka johtavat kudosten fibroosiin.

​Fibroosilla tarkoitetaan sidekudosten paksunemista ja arpikudoksen muodostumista eri elimiin. Fibroosin muodostumisen taustalla on yleensä sairaus, kuten verenpainetauti, diabetes tai erilaiset immunologiset sairaudet. Se voi vaikuttaa kaikkiin elimiin ja johtaa elinten toiminnan heikkenemiseen sadoissa eri sairauksissa.

Yhteistyösopimus syntyi European Infrastructure for Translational Medicine (EATRIS) -tutkimusinfrastruktuurin kautta. EATRIS:n tavoitteena on saattaa yhteen kliinisen toiminnan osaajat ja viimeisimmät teknologiset innovaatiot, edistääkseen translationaalista lääketiedettä.

UCB:n immunologisen terapia-alueen johtaja, professori Tim Johnson kommentoi sopimusta toteamalla, että yritys on luottavainen Valtakunnallisen PET-keskuksen vahvaan osaamiseen PET:n ja radiokemian alalla sekä Vrije University Medical Centren vahvaan osaamisen PET-kuvantamisen alalla, ja että yhteistyössä UCB:n tieteellisen osaamisen kanssa saadaan aikaan uutta ymmärtämystä solujen toiminnasta ja menetelmistä, joilla niihin voidaan vaikuttaa.

– Osana jatkuvaa työtämme immunologisten sairauksien hoitamiseksi olemme innoissamme saadessamme olla osa tätä huipputason yhteistyötä, Johnson lisää.

PET-keskuksen johtaja, professori Juhani Knuuti Korostaa EATRIS infrastruktuurin tärkeää osuutta toteamalla, että EATRISin kautta voidaan todella optimoida yhteistyötä tutkijoiden ja lääketeollisuuden välillä, tiedettä edistääksemme.

– PET-keskuksella on nyt loistavat mahdollisuudet edistää kuvantamistekniikoiden käyttöä solujen toimintamekanismien ymmärtämiseksi ja odotamme mielenkiinnolla yhteistyötä UCB:n kanssa, Knuuti painottaa.

JV
Kuva: Hanna Oksanen