Vuoden 2018 KiVa-kunta on Riihimäki

18.12.2018

Riihimäki on vuoden 2018 KiVa-kunta. Tunnustuksen on myöntänyt Turun yliopiston kiusaamisen vastaisen KiVa-toimenpideohjelman kehittäjät. Riihimäen kaikki 11 peruskoulua toteuttavat KiVa Koulu -ohjelmaa ja kaupunki on tehnyt pitkäjänteisesti ja määrätietoisesti kiusaamisen vastaista työtä hyödyntäen monipuolisesti ja laadukkaasti KiVa Koulu -ohjelmaa.

KiVa Koulu on Turun yliopistossa opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella kehitetty kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma, joka on ollut kaikkien suomalaisten perusopetusta tarjoavien koulujen saatavilla syksystä 2009 lähtien.  Vuonna 2018 KiVa Koulu -ohjelman käyttäjiksi rekisteröityneitä perusopetuksen kouluja on yli 950.

KiVa Koulu -toimenpideohjelmaa toteuttavien koulujen joukosta on valittu Vuoden KiVa-koulu kahdeksan vuoden ajan. Tänä vuonna tunnustus haluttiin antaa aktiivista ja ansioitunutta kiusaamisen vastaista työtä tekevälle kunnalle.

– Vuoden 2018 KiVa-kunnaksi on valittu Riihimäki. Valinnassa kiinnitettiin huomiota Riihimäen kaupungin pitkäjänteiseen ja määrätietoiseen kiusaamisen vastaiseen työhön, sekä KiVa Koulu -ohjelman kunnille tarjoamien palveluiden monipuoliseen ja laadukkaaseen hyödyntämiseen.  Riihimäen kunnan kaikki 11 peruskoulua toteuttavat KiVa Koulu -ohjelmaa, perustelee professori Christina Salmivalli valintaa.

Riihimäen kaupungin opetuspäällikkö Virve Jämsén toteaa kaupungin arvostavan KiVa Koulu –ohjelmassa erityisesti sitä, että se antaa kaikille kouluille yhtenäisen kiusaamisen vastaisen toimintatavan ja tarjoaa mahdollisuuden kuntakohtaisen palautteen hankkimiseen koulukohtaisten palautteiden lisäksi.

– Palautteet antavat arvokasta tietoa kaupunkimme koulujen kiusaamisen vastaisesta työskentelystä ja mahdollistavat vertailun valtakunnalliseen tilanteeseen. Riihimäen kaupungin perusopetuksessa palautteita hyödynnetään niin kuntatasolla toiminnan suunnittelussa kuin koulukohtaisesti oppilashuoltotyössä ja seuraavan lukuvuoden suunnittelussa, kertoo Jämsén.

Lisätietoja:
opetuspäällikkö Virve Jämsén, Opetus- ja nuorisopalvelut / Riihimäen kaupunki, p. 040 330 4452, virve.jamsen@riihimaki.fi
erityisasiantuntija Elisa Poskiparta, KiVa Koulu / Turun yliopisto, p. 0400 286 670, elipos@utu.fi
professori Christina Salmivalli, KiVa Koulu / Turun yliopisto, p. 0400 995 473, tiina.salmivalli@utu.fi

**

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet