Vuoden gradu yhdistää kielitieteen ja informaatioteknologian

19.11.2015

Matemaattis-luonnontieteellisten alojen Akateemiset (MAL) on valinnut oman alansa vuoden parhaaksi pro gradu -työksi Jenna Kanervan tutkielman, jossa on kehitetty kieliteknologian menetelmiä ja resursseja suomen kielelle.

​Kanerva tarkasteli tutkielmassaan täysin automaattisen, koneoppimiseen perustuvan menetelmän kehittämistä. Menetelmä luo pohjan suomen kielen automaattiseen semanttiseen analysointiin. Työ on luonut edellytykset ensimmäisen täysin avoimen suomen kielen syntaktisen ja semanttisen jäsentimen luomiseen.

Palkintoraadin mielestä työ on poikkeuksellisen laaja ja monipuolinen. Se on saanut myös Suomen Kielitieteellisen Seuran Vuoden gradu -palkinnon.

Tutkimusavustajana toimiva Kanerva teki tutkielmansa Turun yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan informaatioteknologian laitokselle. Työtä ohjasivat dosentti Filip Ginter ja professori Tapio Salakoski.

MALin pro gradu -palkinnon arvo on 5 000 euroa. Palkinto luovutetaan Kanervalle 19.11.2015 Helsingissä.

JV

Luotu 19.11.2015 | Muokattu 19.11.2015