Vuoden KiVa-koulu 2017 on Roution koulu Lohjalta

24.08.2017

Vuoden KiVa-koulu 2017 -arvonimi myönnettiin perjantaina 25.8. Roution koululle Lohjalta. KiVa Koulun edustajat kiittävät Roution ala-astetta erityisesti kiusaamistapausten seurannan tehokkuudesta.

​KiVa Koulu -ohjelman vastuullinen johtajan Christina Salmivalli kertoo Roution koulun ansioituneen kiusaamisen vastaisessa työssä siitäkin huolimatta, että koulun tilat ovat väliaikaisesti olleet parakeissa ja koulu on joutunut toimimaan pienillä resursseilla. Erityiskiitoksia koulu sai ennaltaehkäisevästä toiminnastaan lasten hyvinvoinnin edistämiseksi sekä kiusaamistapausten kattavasta seurannasta.

– Koulun opettajilla on erinomainen ymmärrys ennaltaehkäisevästä toiminnasta. KiVa Koulu -ohjelman lisäksi koululla on käytössä muitakin ohjelmia ja henkilökunta järjestää erilaisia tempauksia, joiden avulla on esimerkiksi pyritty kiinnittämään huomiota siihen, ettei kukaan oppilaista jäisi ulkopuoliseksi, Salmivalli toteaa.

Roution koulun rehtori Jouni Herva kertoo, että koko koulu on työyhteisönä sitoutunut KiVa Koulu -ohjelmaan. Koululla on lisäksi oma KiVa-tiimi, joka käyttää paljon aikaa kiusaamistilanteiden selvittämiseen.

– Jos jotain sattuu tai tapahtuu, asian käsittelyä ei siirretä myöhemmäs, vaan siihen puututaan heti. Myös huoltajilta on tullut sellaista palautetta, että meidän koulussamme on todella hyväkäytöksisiä oppilaita, Herva sanoo.

KiVa Koulu on tutkimukselliseen tietoon nojaava toimenpideohjelma, joka kehitettiin Turun yliopistossa opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella vuosina 2006–2011. Ohjelma on ollut kaikkien suomalaisten perusopetusta tarjoavien koulujen saatavilla vuodesta 2009 lähtien. Vuosittaisen KiVa-kyselyn perusteella kiusaaminen ja kiusatuksi joutuminen on vuosien varrella vähentynyt ohjelmaa toteuttavissa kouluissa.

Kiusaamisella luultua vakavammat seuraukset

Roution koulu palkittiin Vuoden KiVa-koulu 2017 -arvonimellä neljänsillä KiVa-päivillä, joita vietetään Turun yliopistolla 25.–26.8. Tapahtumaan saapui kansainvälisiä luennoitsijoita Englannista, Chilestä ja Japanista sekä osanottajia Ruotsin uusista KiVa-kouluista.

KiVa-päivien pääpuhujaksi kutsuttu professori Dieter Wolke Warwickin yliopistosta on tutkinut kouluaikaisen kiusatuksi joutumisen seurauksia aikuisuuteen. Tutkijaryhmän yllätti se, että kiusatuksi joutuminen lisäsi mielenterveyden ongelmien, somaattisten ongelmien ja itsetuhoisten ajatusten ja tekojen riskiä jopa enemmän kuin kotona vanhempien taholta koettu kaltoinkohtelu ja laiminlyönti.

Tutkimusryhmän keräämien tietojen mukaan kiusatuilla ilmeni aikuisena ongelmia myös ystävyys- ja parisuhteissa. Wolken tulokset perustuvat laajoihin pitkittäistutkimuksiin.

Lue lisää ohjelmasta KiVa Koulun verkkosivuilta.

Heikki Kettunen

Luotu 24.08.2017 | Muokattu 28.08.2017