Vuoden opettaja on professori Harri Lorentz

16.11.2016

‒ Opettaminen on äärimmäisen haastavaa ‒ ja siksi siinä onnistuminen kiehtoo. Olen tyytyväinen, jos opiskelijat saavat oivalluksen kokemuksia, vuoden opettajaksi valittu logistiikan professori Harri Lorentz sanoo.

‒ Suurkiitos opiskelijoille! Meillä kauppakorkeakoulussa on palaset kohdallaan, sillä ilman innostuneita ja fiksuja opiskelijoita olisi vaikeaa olla innostunut opettaja.

​Turun KY valitsi logistiikan professori Harri Lorentzin toimitusketjujen johtamisen oppiaineesta Turun kauppakorkeakoulun vuoden opettajaksi. Vuoden opettajan valinta perustuu äänestykseen.

Innostavuus, innostuneisuus sekä mukaansatempaava tapa opettaa nousivat esiin opiskelijoiden perusteluissa.

‒ Kyllähän konkreettisesta arvonluonnista voi ja pitää olla innostunut, siitähän toimitusketjujen johtamisessa loppupeleissä on kyse. Itselläni jonkinlainen lapsenomainen innostus oppia ympäröivästä maailmasta on säilynyt ‒ hyvä, jos se tarttuu, Lorentz hymyilee.

Vuoden opettaja sai paljon kehuja luennoistaan ja kursseistaan sekä niillä suoritettavista tehtävistä. Lorentz kertoo, että lähestyy opettamista oppijakeskeisesti: periaatteena on pyrkiä yksinkertaistamaan viestiä.

‒ Ihmisen omaksumiskyky puolentoista tunnin aikana on rajallinen, joka luennolla ei tarvitse juosta läpi paljon asiaa, sen sijaan voidaan keskittyä enemmän tiettyyn asiaan. Luennon aiheen koitan usein tarjoilla jonkin casen kautta, josta sitten päästään yleistämään aihetta liikkeenjohdon teoriaan ja periaatteisiin. Parasta on, jos opiskelija on jo ennen luentoa valmistautunut ja aiheen työstäminen aloitettu.

”On ilo seurata, kuinka fiksut opiskelijamme pärjäävät maailmalla”

Vuorovaikutustaidoistaan ja motivoivuudestaan kiitelty vuoden opettaja haluaa tarjota opiskelijoille näkymiä tulevaisuuteen ja uramahdollisuuksiin.

‒ Meillä on arvokas alumniverkosto, joka osallistuu eri tavoin opetukseen esimerkiksi vierailuluennoilla. On ilo seurata, kuinka fiksut opiskelijamme pärjäävät maailmalla vaativissa tehtävissä.

Lorentz pitää opettamista merkittävänä osana professorin työtä. Hänen mukaansa tutkimus- ja opetustyö tukevat toinen toistaan: tutkimus on tapa tuoda uutta opetukseen ja opettaessa saa usein ideoita tutkimukseen.

‒ Opettamisessa onnistuminen on vielä enemmän itsestä kiinni. Opettaminen on äärimmäisen haastavaa ‒ ja siksi siinä onnistuminen kiehtoo. Olen tyytyväinen, kun opiskelijat saavat oivalluksen kokemuksia.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: Antti Tarponen