Yhdeksän Turun yliopiston tieteenalaa mukana arvostetussa kansainvälisessä vertailussa

27.10.2023

Vuosittainen Times Higher Education (THE) World University Rankings by Subject -vertailu asettaa järjestykseen maailman parhaat yliopistot eri tieteenaloilla.

THE:n tieteenalakohtaisessa vertailussa käytetään kriteereinä muun muassa opetusta, tutkimuksen laatua, tutkimusympäristöä sekä kansainvälisyyttä. Turun yliopisto osallistui tuoreimpaan vertailuun yhdeksällä tieteenalalla.

Uusimmassa vertailussa Turun yliopisto pärjäsi erityisen hyvin psykologian (psychology) listauksessa, jossa yliopisto sijoittui maailman 200 parhaan yliopiston joukkoon ja oli tieteenalalla vertailluista suomalaisyliopistoista kolmannella sijalla. Terveystieteiden (clinical and health) listauksessa sijoituksen paraneminen viime vuodesta merkitsi nousua tieteenalan maailman 250 parhaan yliopiston joukkoon. Vertailuun osallistuneista suomalaisyliopistoista sijoitus oli toinen.

Turun yliopiston sijoitus parani myös humanististen tieteiden (arts and humanities) listauksessa, jossa yliopisto nousi tieteenalan maailman 300 parhaan yliopiston joukkoon ja sijoittui vertailluista suomalaisyliopistoista neljännelle sijalle. Lisäksi fysikaalisten tieteiden (physical sciences) sijoitus parani niin, että Turun yliopisto sijoittuu nyt tieteenalojen maailman 600 parhaan yliopiston joukkoon ja on kansallisesti jaetulla viidennellä sijalla.

Turun yliopisto pärjäsi erittäin hyvin myös muiden tieteenalojen vertailuissa, joissa globaalit sijoitukset pysyivät viime vuoden tasolla. Syyskuussa 2023 julkaistussa THE:n World University Rankings 2024 -yliopistovertailussa, Turun yliopisto paransi aiempaa sijoitustaan nousemalla maailman 350 parhaan yliopiston joukkoon.

Turun yliopiston sijoitukset THE:n tieteenalakohtaisessa vertailussa (suluissa kansallinen sijoitus)

• Arts and Humanities: 251–300 (4. sija)
  • Business and Economics: 251–300 (jaettu 3. sija)
  • Clinical and Health: 201–250 (2. sija)