YKTS-konferenssi tarjosi kriittisiä ja reflektiivisiä näkökulmia yrittäjyyskasvatukseen

05.10.2023

YKTS Yrittäjyyskasvatuspäivät järjestettiin Turun kauppakorkeakoululla 27.-28.9.2023 yhteistyössä Åbo Akademin, Turun AMK:n, Varsinais-Suomen Yrittäjien, kansallisen YES-verkoston sekä YKTS Yrittäjyyskasvatuksen Tutkimusseuran kanssa.

Vuoden 2023 Yrittäjyyskasvatuspäivien teemana oli kriittisiä ja reflektiivisiä näkökulmia yrittäjyyskasvatukseen.

- Tarkoituksena on herättää keskustelua yrittäjyyskasvatuksessa vallitsevan positiivisuusharhan ympärillä, joka korostaa yrittäjyyden hyötyjä. Varjopuoliakin löytyy ja erilaiset näkökulmat tulee huomioida, toteaa konferenssin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, Turun kauppakorkeakoulun tutkija ja yliopisto-opettaja Sanna Ilonen.

- Kaiken kaikkiaan konferenssi sujui onnistuneesti. Tämän mahdollistivat eritoten erinomaiset kutsupuhujat ja osallistujat. Konferenssin puheenvuorot ja esitykset herättivät vilkasta keskustelua yrittäjyyskasvatuksesta sekä tieteellisestä että käytännön näkökulmista. Ensi vuonna YKTS Yrittäjyyskasvatuspäivät konferenssi järjestetään Jyväskylässä ja toivomme, että tämän vuoden konferenssin aikana käydyt keskustelut antoivat suuntaa seuraavan vuoden konferenssin teemoille, Ilonen lisää.

Ensimmäisen konferenssipäivän keynote-puheenvuoron piti professori Andrew Corbett (Babson College, Boston, USA) teemalla “A Critical Reflection on Emotion and the Teaching of an Entrepreneurial Mindset”.

Keskiviikon ohjelma jatkui Corbettin puheen jälkeen yrittäjyyden professori Jarna Heinosen vetämällä talk show’lla, johon osallistuivat Turun kauppakorkeakoulun tuore työelämäprofessori Laura Strömberg sekä Entrepreneurs-in-residence –ohjelman yrittäjät Hannu Aaltonen (CM Kupittaa), Jussi Karttila (Zefort Oy) ja Sari-Anne Poikkijoki (Åma Oy).

Toisen päivän keynote-puheen piti apulaisprofessori Päivi Siivonen Turun yliopiston kasvatustieteen laitokselta. Lauri Koittolan (BoostTurku) vetämässä paneelissa yrittäjäekosysteemin roolista yrittäjyydessä ja yrittäjyyskasvatuksessa keskustelivat Siivonen, toimitusjohtaja Tom Palenius (Turku Business Region), koulutus- ja osaamisasioiden päällikkö Johanna Vainio (Varsinais-Suomen Yrittäjät) ja toimitusjohtaja Emilia Nordquist (Mintti Siivous Oy).

Konferenssin lopuksi palkittiin myös konferenssin parhaan käytännöllisen kehittämistyön sekä tieteellisen tutkimuksen käsikirjoitukset. Konferenssin parhaaksi käytännölliseksi kehittämistyöksi valittiin Kirsi Soulamon ”Yrittäjyyden esivaiheiden tukeminen Ideasta innovaatioon -opintojaksolla ryhmäcoachingin ja rohkeusinterventioiden avulla” -käsikirjoitus.

Parhaana tieteellisenä tutkimuspaperina palkittiin Turun yliopiston tutkimusryhmän, Joachim Ramströmin, Sanna Ilosen ja Laura Helleen käsikirjoitus ” Educator's perspective: development of employability competences in venture creation”.

Luotu 05.10.2023 | Muokattu 05.10.2023