Yliopisto lisää merkittävästi lastentarhanopettajan koulutuksen paikkamääriä Raumalla

23.08.2017

Turun yliopisto on sopinut OKM:n kanssa lastentarhanopettajan koulutuksen aloituspaikkamäärien lisäämisestä neljänä seuraavana vuonna. Aloituspaikkamäärää lisätään jo ensi vuonna 80:stä 120:een. Lastentarhanopettajan koulutusta annetaan opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikössä.

​Turun yliopiston lastentarhanopettajan koulutuksen aloituspaikkamäärä on ollut tänä vuonna 80. Seuraavana kahtena vuotena vuosittainen aloituspaikkamäärä on 120.  Vuosina 2020–2021 vuosittainen aloituspaikkamäärä on 140.

– Tämä koulutuksen lisäys antaa yliopistolle hyvät mahdollisuudet kehittää Rauman kampuksen toimintoja, rehtori Kalervo Väänänen toteaa.

Aloituspaikkamääriä kasvatetaan myös muissa lastentarhanopettajan koulutusta tarjoavissa yliopistoissa. Ministeriö on ilmoittanut kohdentavansa aloituspaikkalisäykseen 24 000 euroa aloituspaikkaa kohti. Yhteensä hallituksen julkisen talouden suunnitelmassa on varattu yhteensä 28 miljoonaa euroa varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteen kehittämiseen vuosille 2018–2021.

Lastentarhanopettajan koulutuksessa suoritetaan kolmivuotinen kasvatustieteen kandidaatin tutkinto. Tutkinto antaa pätevyyden toimia lastentarhanopettajana päivähoidossa ja esiopetuksessa.

Turun yliopiston hallitus päätti aloituspaikkamäärän lisäämisestä kokouksessaan keskiviikkona 23.8.

>> Lastentarhanopettajan koulutuskuvaus

Tuomas Koivula