Yliopistolla vietettiin Lapset mukaan töihin -päivää

24.11.2023

Turun yliopisto osallistui Lapset mukaan töihin -päivään 24.11. Lapsille oli järjestetty yhteistä ohjelmaa. Aikuisen työpäivää saattoi seurata myös vapaamuotoisesti.

Noin sata lasta osallistui yliopiston järjestämään yhteiseen ohjelmaan yliopistonmäellä. Ohjelmassa oli muun muassa tiedeluento mustista aukoista, kuvasuunnistusta, tutustumisopastus, matematiikkatyöpaja ja kemiatyöpaja. Myös useat laitokset järjestivät ohjelmaa lapsille.

6-vuotias Taimi vaikuttui erityisesti yliopiston eläinmuseosta, jossa lapsille esiteltiin trooppisia hyönteisiä.

– Muistin, että yliopiston pihalla on suihkulähteitä ja uima-allas, jonne ei saa mennä uimaan. Ja muistin, että rehtorin talo on valkoinen. Mutta en tiennyt, että siinä ihan vieressä on iso eläinmuseo. Sinne haluan mennä vielä uudestaan!

Myös 4-vuotias Hille viihtyi hyvin yliopistolla.

– On ollut kivaa äidin töissä. Tiedeluennolla parasta oli hassu kuva, jossa teini putosi mustaan aukkoon. Tykkäsin kuvasuunnistuksesta, koska siellä sai etsiä asioita ja sai palkinnon.

Yliopisto kannusti vanhempien lisäksi myös isovanhempia, kummeja, lähivanhempia tai muuten lapselle turvallisia aikuisia tuomaan lapsen mukaan töihin.

– Panostamme Turun yliopistossa perheystävälliseen työelämään, ja Lapset mukaan töihin - päivään osallistuminen on hyvä tapa korostaa sen merkitystä. Viime vuoden positiivisten kokemusten myötä osallistuimme tänäkin vuonna päivään. Oli mukavaa, että meillä oli niin paljon osallistujia päivään ja kiva tunnelma, sanoo henkilöstöjohtaja Sanna-Mari Tammilaakso

Kemiatyöpajassa muun muassa kokeiltiin eri aineiden happamuuksia. Osallistujat pääsivät myös näkemään, miten eri aineet käyttäytyvät todella kylmissä lämpötiloissa.
Yliopistotutkija, dosentti Kari Kaunisto esitteli lapsille trooppisia hyönteisiä eläinmuseolla.
Koordinaattori Eeva-Maria Soikkanen veti lapsille Tutustu Turun yliopistoon! -opastuksen, jolla kuultiin, miksi yliopistot ovat olemassa ja mitä kaikkea Turun yliopistossa tutkitaan. Entä kuka seisoo viitta päällä yötä päivää yliopiston keskusaukiolla ja miten kultahiput liittyvät Turun yliopistoon?
Tähtitieteilijä Elina Lindfors kertoi tiedeluennolla, mitä mustat aukot ovat ja miten niitä voidaan tutkia. Entä miksi aukot ovat mustia, pitääkö niitä pelätä ja mitä tiede ei ole vielä pystynyt mustista aukoista selvittämään?
Luotu 24.11.2023 | Muokattu 05.12.2023