Yliopiston ja Akademin filosofian oppiaineet opetusyhteistyöhön

04.12.2014

Turun yliopiston ja Åbo Akademin filosofian yksiköt käynnistävät kevätlukukaudella uuden opetusyhteistyön. Jatkossa kummankin yliopiston opiskelijat voivat osallistua naapuriyliopiston filosofian kursseille. Molemmat pyrkivät samalla lisäämään englanninkielistä kurssitarjontaa.

– Sopimus on hyvin linjassa rehtoreiden aiemmin tekemän sopimuksen kanssa, jossa Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteistyötä vahvistetaan, Turun yliopiston filosofian yksikön vastuuhenkilö, professori Juha Räikkä sanoo.

Räikän mukaan opiskelijat hyötyvät synergiaeduista huomattavasti. Turun yliopiston ja Åbo Akademin filosofian yksiköiden tutkimus- ja opetusprofiilit poikkeavat toisistaan.

– Turun yliopiston selkeitä vahvuusalueita ovat filosofian – erityisesti uuden ajan alun filosofian – historia, käytännöllinen etiikka ja yhtenä sen osana biolääkinnän etiikka sekä yhteiskunta- ja oikeusfilosofia, käytännöllisen filosofian professori Eerik Lagerspetz kertoo.

– Åbo Akademin filosofian vahvuuksia ovat Wittgensteinin filosodfi sekä moraalifilosodiaan sekä tieteen etiikkaan liittyvä filosofia, yliopisto-opettaja Hugo Strandberg kertoo.

​Kurssien korvaavuuksista sovitaan ”kotiyliopistoissa”.

Erja Hyytiäinen

Luotu 04.12.2014 | Muokattu 04.12.2014