Yliopiston koronarajoitukset päättyvät 30.6.

22.06.2022

Yliopiston koronavalomallin käyttö päättyy 30.6.2022. Koronavalo on määritellyt yliopiston suojatoimien tason koronaviruspandemian aikana.

Turun yliopistossa ovat olleet vielä voimassa koronaviruspandemiaan liittyvät erityiset väljyys- ja hygieniavaatimukset. Nämä rajoitukset päättyvät tartuntatautilain väliaikaisen 58 c-pykälän päättyessä 30.6.2022.

Yliopistossa on reagoitu koronaviruspandemian kehittymiseen alusta saakka, ja yliopiston koronajohto on antanut ohjeita ja linjauksia maaliskuusta 2020 alkaen.

– Haluan kiittää yliopistolaisia valtavasta ponnistuksesta sekä sopeutumis- ja muuntautumiskyvystä koronapandemian aikana. Yhdessä vastuullisesti toimimalla olemme onnistuneet pitämään yliopiston toimintakykyisenä. Pandemia on koetellut monen yliopistolaisen jaksamista ja hyvinvointia, emmekä välttämättä ole näiltä osin nähneet vielä kaikkia vaikutuksia. Yhteisön hyvinvointi on yliopistolle ensiarvoisen tärkeää ja sen ylläpitoon on jatkossakin tarjolla monipuolisia tukipalveluja, rehtori Jukka Kola sanoo ja jatkaa:

– Koronaviruksen myötä on otettu valtava digiloikka ja luotu uudenlaisia työn ja opiskelun tapoja. Kohtaamiset ja yhdessä tekeminen tulevat varmasti painottumaan syksyllä kaikessa toiminnassa, ja hyödynnämme kaikkea pandemian aikana oppimaamme ennakkoluulottomasti.

Koska yliopiston toiminta-alueilla on edelleen paljon koronavirustapauksia, yliopistolaisia kehotetaan viranomaisten (Varsinais-Suomi, Satakunta, THL) suositusten ja linjausten noudattamiseen, esimerkiksi:

• Jokainen voi oman harkintansa mukaan edelleen käyttää maskia esimerkiksi sellaisissa sisätiloissa, joissa lähikontaktien välttäminen on vaikeaa. Erityisesti rokottamattomien sekä niiden, joilla on riski saada vaikea koronatauti rokotuksista huolimatta kannattaa harkita sellaisen maskin käyttöä, joka suojaa myös kantajaansa tehokkaasti (FFP2/3).
  • Oireisille suositellaan aina ensisijaisesti kotona pysymistä oireiden väistymiseen saakka.
  • Ota koronarokotukset. Ne suojaavat vakavalta taudilta.
  • Jos sairastut, pysy kotona kunnes olet terve. Tee tarvittaessa kotitesti.
  • Muista hygienia: kädet, maski, turvaväli ja ilmanvaihto.

Koronavirustilannetta seurataan jatkossakin ja yliopisto voi antaa tarpeen vaatiessa ohjeita ja toimintaan liittyviä rajoituksia. Näistä tiedotetaan erikseen yhteisölle intranetissä ja sähköpostitse.

Mahdolliset lisätietotiedustelut ja kysymykset pyydetään ensisijaisesti lähettämään sähköpostitse osoitteeseen koronainfo@utu.fi. Ilmoitukset koronatapauksista tai -epäilyistä pyydetään ilmoittamaan työsuojelupäällikölle.

Luotu 22.06.2022 | Muokattu 22.06.2022