Yliopistoseuran 50 000 euron tiedepalkinto akatemiaprofessori Virpi Lummaalle

03.11.2017

Turun Suomalaisen Yliopistoseuran Phoenix-tiedepalkinto myönnetään akatemiaprofessori Virpi Lummaalle hänen ansiokkaasta ja luovasta poikkitieteellisestä evoluutiotutkimuksestaan.

​Ensimmäistä kertaa jaettu Phoenix-tiedepalkinto luovutettiin Turun Suomalaisen Yliopistoseuran satavuotisjuhlassa perjantaina 3.11.2017 Turun Akatemiatalolla.

Palkinnon luovutti seuran hallituksen varapuheenjohtaja ja tiedepalkintolautakunnan puheenjohtaja Pekka Vallittu akatemiaprofessori Virpi Lummaalle tunnustuksena ja kannustuksena uutta luovasta, kansainvälisesti korkeatasoisesta tutkimuksesta.

Lummaan tutkimustyö alkoi Turun yliopistossa suoritetusta väitöskirjatutkimuksesta vuonna 1999 ja on jatkunut menestyksekkäästi arvostetuissa eurooppalaisissa yliopistoissa. Virpi Lummaa nimitettiin Turun yliopiston evoluutiobiologian professoriksi vuonna 2017 ja akatemiaprofessoriksi vuosille 2016−2020.

Palkintoperusteissa todetaan, että Lummaa on menestyksellisesti kansainvälistänyt ja vahvistanut korkeatasoista akateemista tutkimusta Turussa.

– Virpi Lummaan Turun yliopistossa saadun koulutuksen jälkeen tehty ansiokas työjakso Euroopan huippuyliopistoissa ja paluu takaisin Turun yliopistoon kehittämään omaa tieteenalaansa korkeimmalla tasolla on esimerkillistä,  Vallittu sanoo.

Lummaa tutkimusryhmineen keskittyy tutkimuksissaan luonnonvalintaan ihmisyhteisöissä ja vanhenemisen biologiaan, joista hänellä on parhaillaan käynnissä kaksi suurta tutkimushanketta.

– Olen palkinnosta valtavan iloinen ja innoissani. On mahtavaa olla näyttämässä, että turkulaisella koulutuksella ja tutkimuksella pääsee pitkälle ja voi toivottavasti tuottaa hyödyllistä uutta tietoa. Yliopistoseuran jo sata vuotta kestänyt työ näiden molempien tukemiseksi on tärkeämpää kuin ikinä, kun tutkimusrahoituksia ja yliopistojen budjetteja muuten leikataan, Lummaa sanoo.

Yliopistoseura haluaa Phoenix-tiedepalkinnolla tukea Turussa tehtävää korkeatasoista tieteellistä tutkimusta ja katsoa tulevaisuuteen ja korostaa tieteellisen työn merkitystä sivistyneessä yhteiskunnassa. Phoenix-palkinnon saajan valitsi seuran hallitus ja sen kutsumat asiantuntijat. Ehdotuksia palkinnonsaajista kerättiin avoimella menettelyllä keväästä asti.

Turun Suomalainen Yliopistoseura perustettiin marraskuussa vuonna 1917 organisoimaan varojen keräystä suomalaisen yliopiston perustamiseksi Turkuun. Lahjoittajia – maanviljelijöitä, virkamiehiä, opettajia, taiteilijoita, tiedemiehiä – kertyi lopulta 22 040 ja vuonna 1920 perustettiin Turun yliopisto.

Lummaa pitää Yliopistoseuran syyskokouksen yhteydessä 14.11. klo 17.00 Turun yliopistolla kaikille avoimen luennon "Vanhenemisen biologia - mitä kirkonkirjat ja myanmarilaiset työnorsut paljastavat ikääntymisestä”.

>> Virpi Lummaan haastattelu Aurora-lehdessä

TK