Yrittäjyys osaksi kaikkien satakuntalaisnuorten opintoja

10.02.2016

Satakunnassa on käynnistetty ALL IN -yhteistyöhanke, joka rakentaa yrityskiihdyttämön palvelemaan yrittäjyydestä kiinnostuneita satakuntalaisnuoria kaikilla koulutusaloilla.

​ALL IN on Satakunnan ammattikorkeakoulun, Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikön, Diakonia-ammattikorkeakoulun, Sataedun ja WinNovan yhteinen hanke. Uudenlainen yrittäjyyskasvatuksen hanke kattaa koulutusasteet peruskoulusta ja lukiosta ammattioppilaitos- ja korkeakouluopintoihin.

Yhteistyön taustalla on oppilaitosten vahva tahtotila edistää yrittäjyyttä ja koota yhteen yrittäjyydestä innostuneet opettajat ja opiskelijat. Tavoitteena on parantaa yrittäjyysopintojen laatua ja innostaa yrittäjyyden opiskeluun sekä tarjota kanava yrittäjyyteen niille, jotka opintojen myötä kiinnostuvat yrittäjyydestä uravaihtoehtona.

‒ Kyseessä on uudenlainen yrittäjyyskasvatuksen pedagoginen menetelmä. Yrityskiihdyttämössä liikeidean ja yrityksen kehittäminen sekä yrittäjänä toimiminen ovat osa opiskelua, ja yrittäjyys on mahdollista liittää osaksi tutkintoa. Opiskelijoiden aktiivista ja realistista asennetta tuetaan työelämään siirtymisen edistämiseksi ja samalla opintojen keskeyttämisen vähentämiseksi, kertoo ALL IN -hankkeen projektipäällikkö Pia Marjanen Satakunnan ammattikorkeakoulusta.

Kauppakorkeakoulu tuo hankkeeseen tutkimustietoa

Yksi hankkeen tavoitteista on, että jokainen satakuntalainen toisen ja korkea-asteen opiskelija voi arvioida yrittäjyyttä uravaihtoehtona omakohtaisesti. Tätä varten ALL IN -hankkeessa muun muassa luodaan mentoriverkosto, lisätään yrittäjyysopintoja oppilaitosten perusopintoihin ja järjestetään erilaisia yrittäjyystapahtumia.

Hanke hyödyntää mukana olevien oppilaitosten vahvuuksia yrittäjyyskoulutuksessa. Näitä ovat muun muassa Satakunnan ammattikorkeakoulun yrityskiihdyttämö ja mentorointimalli, Diakonia-ammattikorkeakoulun yhteiskunnallisen yrittäjyyden menetelmä ja Turun kauppakorkeakoulun vahva tutkimus- ja kokemuspohja yrittäjyyskasvatuksen erilaisista menetelmistä.

‒ Turun kauppakorkeakoulun roolina on erityisesti tuoda tutkittua tietoa yrittäjyyskasvatuksen erilaisista sovelluksista ja menetelmistä suoraan käytäntöön, sanoo yrittäjyyden professori Ulla Hytti Turun kauppakorkeakoulun Porin yksiköstä.

Hankkeessa ovat yhteistyökumppaneina myös Satakunnan yrittäjät, Finnish Business Angels Network ja Porin seudun yrityspalveluyhdistys ry. ALL IN -hankkeen rahoittajana on Keski-Suomen ELY-keskus ja toteutusaika 1.9.2015–28.2.2018.

Kuva: Mikko Viitapohja

Luotu 10.02.2016 | Muokattu 10.02.2016