Digitaalinen eriarvoisuus näkyy yhteiskunnassa monin tavoin (Väitös: MSc Farooq Mubarak, 1.6.2018, tietojärjestelmätiede)

Digitaalinen eriarvoisuus ilmenee yhteiskunnassamme useilla sosioekonomisilla tasoilla. Esimerkiksi henkilön ikä tai hänen varallisuutensa voivat vaikuttaa hänen mahdollisuuteensa hyödyntää digitaalisia palveluja. Farooq Mubarak tarkastelee Turun yliopistoon tekemässään tietojärjestelmätieteen väitöskirjassa digitaalista jakoja useasta näkökulmasta.

​Turun yliopiston tiedote 29.5.2018

Digitaalisella jaolla viitataan informaatioteknologian yleistymiseen liittyvään eriarvoistumiseen. Farooq Mubarakin mukaan digitaaliseen jakoon voi vaikuttaa esimerkiksi se, onko henkilöllä käytössään vanhaa vai uutta mallia edustava puhelin tai tabletti. Lisäksi digitaalinen jako perustuu muun muassa tieto- ja viestintäteknologiataitoihin, internetyhteyden laatuun, ajanpuutteeseen ja henkilökohtaiseen asenteeseen suhteessa teknologiaan.

– Maailmassa käytetään miljoonia euroja tutkimuksiin, joiden tavoitteena on kuroa umpeen digitaalinen jako. Minä väitän, että digitaalinen jako on väistämätöntä. Jakolinja ei umpeudu koskaan, vaan jatkuu aina eri muodoissaan, Mubarak toteaa.

Empiirisessä tutkimuksessaan Mubarak tarkasteli digitaalisia jakoja useasta näkökulmasta. Hän pyrki osoittamaan, että kyse ei ole vain yhdestä kuilusta, vaan digitaalisuuteen liittyy useita jakoja, jotka ilmenevät eri sosioekonomisilla tasoilla.

– Käsite on monisyisempi kuin mitä on aikaisemmin ymmärretty. Tutkijat näyttävät olevan epätietoisia siitä, että digitaalinen jako tarkoittaa täysin eri asiaa eri maissa. Tämä johtuu siitä, että suurin osa digitaalista jakoa koskevasta tutkimuksesta on tehty kehittyneissä maissa, Mubarak kertoo.

Esimerkiksi sähkökriisin kanssa kamppailevassa Pakistanissa hallitus ja sähköyhtiöt voivat sammuttaa sähkön milloin vain ilman etukäteisvaroitusta määrittelemättömäksi ajaksi. Tästä syystä sähköjännite on paikoin väärä tieto- ja viestintälaitteille. Pakistanin esimerkki osoittaa, että vaikka ihmisillä olisi varaa ostaa tieto- ja viestintälaitteita, ja he osaisivat käyttää niitä, he kohtaavat silti digitaalista jakoa, koska eivät luotettavan sähkönjakelun puutteessa pysty käyttämään niitä.

”Ikääntymiseen liittyvä digitaalinen jako tulee olemaan vakava ongelma”

Euroopan komissio arvioi, että vuonna 2060 joka kolmas eurooppalainen on yli 60-vuotias. Mubarakin mukaan tämä niin sanottu harmaa digitaalinen jako muodostaa vakavan ongelman tulevina vuosikymmeninä.

– Harvat tutkijat ovat viitanneet harmaaseen digitaaliseen jakoon, josta on tulossa maailmanlaajuinen ongelma. Korkea ikä tuo mukanaan useita fyysisiä ja psyykkisiä terveysongelmia. On toki huomattava, että iäkkyyden tuomat vaikutukset vaihtelevat maasta ja kulttuurista toiseen.

Mubarak on väitöstutkimuksessaan keskittynyt erityisesti siihen, kuinka digitaalista jakoa voidaan minimoida köyhissä maissa suhteessa rikkaiden maiden tilanteeseen.

– Olen kehittänyt systemaattisen viitekehyksen minimoimaan digitaalisen jaon vaikutuksia. Tämä viitekehys on kehitetty Pakistanin näkökulmasta, mutta sitä voidaan kulttuurierot huomioiden hyödyntää myös muissa konteksteissa. Lisäksi väitöstutkimuksellani on monia sovelluksia terveydenhuoltoon ja koulutukseen.

Mubarakin mukaan tarvitsemme jatkossa enemmän tietoa siitä, kuinka tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään terveyden hallinnassa.

– Monet ennaltaehkäistävät kuolemat voitaisiin välttää tieto- ja viestintäteknologian avulla. Se on mahdollista, mutta vaatii useiden toimijoiden, kuten tutkijoiden, median, hallitusten, terveysalan sekä julkisen sektorin sitoutumista, tukea ja yhteistyötä, Mubarak toteaa.

***

MSc Farooq Mubarak esittää väitöskirjansa Rethinking the digital divide: Emerging challanges in new global economy julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 1.6.2018 klo 12 (Turun kauppakorkeakoulu, luentosali 18, Rehtoripellonkatu 3, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Matti Rossi (Aalto yliopisto) ja kustoksena professori Reima Suomi (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

MSc Farooq Mubarak on syntynyt vuonna 1986 Pakistanissa ja suoritti korkeakoulututkintonsa (MSc) Turun yliopistossa vuonna 2016. Väitöksen alana on tietojärjestelmätiede.

Väittelijän yhteystiedot: p 0440757508, farmub(a)utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/farooq_mubarak.jpeg