Endometrioosiin viittaavia oireita todetaan jo teini-ikäisillä tytöillä (Väitös: LL Pia Suvitie, 8.6.2018, synnys- ja naistentautioppi)

Endometrioosi on yleinen, mutta huonosti tunnettu hedelmällisessä iässä olevien naisten pitkäaikaissairaus. Siihen liittyvät kipuoireet alkavat usein jo teini-iässä, mutta endometrioosi paljastuu oireiden syyksi tyypillisesti vuosien viiveellä. LL Pia Suvitien Turun yliopistossa tarkastettavan väitöstutkimuksen mukaan jopa 5–10 prosentilla koulutytöistä on endometrioosiin viittaavia oireita. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että munasarjasyövän diagnostiikassa käytettävää merkkiainetta voidaan käyttää apuna erottamaan munasarjan endometrioosikystat munasarjasyövästä. Endometrioosin leikkaushoidon puolestaan todettiin lievittävän kipuja viiden vuoden seurannassa.

​Turun yliopiston tiedote 31.5.2018

Endometrioosi on merkittävä sairaus sekä potilaille että yhteiskunnalle. Tauti huonontaa naisen elämänlaatua ja aiheuttaa yhteiskunnalle mittavia kustannuksia. Endometrioosia arvioidaan sairastavan jopa 10 prosenttia hedelmällisessä iässä olevista naisista, ja se aiheuttaa kuukautis- ja vatsakipuja sekä lapsettomuutta.

Oireet alkavat usein jo teini-iässä tai nuorella aikuisiällä. Toistaiseksi diagnoosi voidaan varmistaa vain vatsaontelon tähystyksellä, mutta lääkehoito voidaan aloittaa jo sairautta epäiltäessä. Kipuoireita lievitetään ensisijaisesti hormonilääkkein ja tarvittaessa myös leikkauksella. Parantavaa hoitoa ei kuitenkaan ole.

Tulevaisuudessa saatetaan seuloa teini-ikäisten endometrioosiin viittaavia oireita

Pia Suvitie kartoitti TEENMAPS-kyselytutkimuksessa endometrioosiin viittaavien oireiden yleisyyttä 15–19-vuotiailla varsinaissuomalaisilla koulutytöillä. Kyselyyn vastasi 1103 tyttöä. Heistä 5–10 prosentilla todettiin endometrioosiin viittaavia oireita, kuten voimakkaita kuukautiskipuja, vatsakipuja tai ulostamiseen liittyviä kipuja. Monet tytöt kertoivat olevansa ajoittain poissa koulusta kovien kuukautiskipujen vuoksi. Useat riskiryhmän tytöistä käyttivät kipulääkkeitä ja yhdistelmäehkäisypillereitä kuukautiskipuihin saamatta kuitenkaan riittävää helpotusta oireisiinsa.

– Tutkimukseni ei vielä todista oireilevien tyttöjen sairastavan endometrioosia. Tulevaisuudessa seulonnan hyödyt ja haitat tuleekin tutkia huolellisesti, ennen kuin koko teiniväestön seulontaa voidaan harkita. Tutkimukseni perusteella on kuitenkin selvää, että huomattavalla osalla koulutytöistä on voimakkaita kuukautiskipuja, joiden tiedetään häiritsevän nuoren elämää monin tavoin. Kuukautiskipujen hoito parantaa elämänlaatua ja oireisiin pitäisi puuttua nykyistä aktiivisemmin, Suvitie tähdentää.

HE-4-kasvainmerkkiaine auttaa erottamaan endometrioosikystat munasarjasyövästä

Munasarjan endometrioosikystojen erottaminen munasarjan pahanlaatuisista kasvaimista emättimen kautta tehtävällä ultraäänitutkimuksella aiheuttaa ajoittain päänvaivaa gynekologeille. Tilannetta mutkistaa se, että munasarjasyövässä pitkään käytetty seerumin kasvainmerkkiaine CA-125 on koholla usein myös munasarjan endometrioosissa.

– Tutkimuksessani osoitin, että uudempi munasarjasyövän merkkiaine HE-4 ei kohoa endometrioosipotilailla, ja sitä voidaan näin ollen käyttää apuna munasarjamuutosten erotusdiagnostiikassa, Suvitie kertoo.

Uusi merkkiaine on otettu käyttöön Tyksin Naistenklinikalla. Laajaan endometrioositutkimukseen (ENDOMET) osallistui 137 endometrioosileikkauspotilasta, 62 tervettä naista, 14 munasarjasyöpäpotilasta ja 16 kohdunrunkosyöpää sairastavaa naista.

Uusista merkkiaineista toivotaan apua endometrioosin diagnostiikan nopeuttamiseen

Endometrioosin diagnostiikan avuksi etsitään kuumeisesti verestä, virtsasta tai kohdun limakalvon näytteestä mitattavia merkkiaineita. Pia Suvitie tutki ENDOMET-aineistosta myös 29 seerumin sytokiinin hyödyllisyyttä endometrioosin diagnostiikassa. Sytokiinit ovat solujen välisen viestinnän välittäjäaineita, esimerkiksi erilaisia kasvutekijöitä ja tulehdusvälittäjäaineita. Koska endometrioosi on tulehduksellinen sairaus, jossa monen välittäjäaineen erityksen on todettu olevan häiriintynyt paikallisesti pikkulantion alueella, on näiden verestä mitattuna toivottu auttavan sairauden toteamisessa.

– Tutkituista sytokiineista viiden pitoisuus erosi merkitsevästi endometrioosipotilailla verrattuna terveisiin naisiin, mutta niiden ei todettu olevan riittävän herkkiä endometrioosin diagnostiikassa. Endometrioosin leikkaushoidon todettiin lievittävän merkittävästi kipuja viiden vuoden seurannassa ja erityisesti syvää endometrioosia sairastavat naiset hyötyivät toimenpiteestä, Suvitie kertoo.

***
LL Pia Suvitie esittää väitöskirjansa Modern methods of evaluating endometriosis julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 8.6.2018 klo 10.00 (Tyks, U-sairaala, Naistenklinikan luentosali, Kiinamyllynkatu 4-8, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Charles Chapron (L'Université Paris Descartes, Ranska) ja kustoksena dosentti Antti Perheentupa (TYKS). Tilaisuus on englanninkielinen.

LL Pia Suvitie on syntynyt vuonna 1969 ja kirjoitti ylioppilaaksi Aurajoen lukiossa Turussa vuonna 1988. Suvitie suoritti korkeakoulututkintonsa (LL) Turun yliopistossa vuonna 1994. Väitöksen alana on synnytys- ja naistentautioppi. Suvitie työskentelee TYKS Naistenklinikalla apulaisylilääkärinä.

Väittelijän yhteystiedot: p 050-5459971 Pia.a.suvitie@tyks.fi

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7269-2