Eteisvärinän hoitoon liittyy ennakoitavissa olevia vaaratilanteita (Väitös: LL Samuli Jaakkola, 1.6.2018, kardiologia ja kardiovaskulaarilääketiede)

Turun yliopistossa väittelevän Samuli Jaakkolan tutkimuksesta käy ilmi, että verenohennuslääke varfariinia eteisvärinän aiheuttaman aivohalvauksen estoon käyttävillä potilailla esiintyy harvinaisena komplikaationa liiallinen veren hyytymisen estovaikutus, johon liittyy merkittävää kuolleisuutta. Riski tapahtumalle on tietyissä potilasryhmissä yli 15-kertainen muihin varfariinin käyttäjiin nähden.

​Turun yliopiston tiedote 24.5.2018

Samuli Jaakkolan väitöskirjatutkimus selvitti eteisvärinän hoidon tehoa ja turvallisuutta eri kliinisissä tilanteissa. Kahdessa osatutkimuksessaan Jaakkola käsitteli varfariinin aiheuttaman liiallisen veren hyytymisen eston syitä ja seurauksia.

Liiallista veren hyytymisen estoa osoittaa verikokeella todettu INR-arvo, joka on suurempi tai yhtä suuri kuin 9. Tällaisia arvoja Jaakkola totesi TYKSLAB-tietokantojen retrospektiivisessä analyysissä 412 tapauksessa vuosina 2003–2015. Lisäksi Jaakkola selvitti laajasti käytettyjen riskilaskureiden (CHA2DS2-VASc ja HAS-BLED -riskilaskurit) toimintaa aivohalvauksen ja sen hoitoon liittyvien kallonsisäisten verenvuotojen ennustamisessa eteisvärinäpotilailla.

Tutkimuksessaan Jaakkola osoitti varfariinia käyttävien liiallisen hyytymisen estoon liittyvän yli 20 % kuolleisuus 30 päivän sisällä INR-mittausarvosta. Vain neljäsosalla tapahtuma ilmeni verenvuotona ja yli kolmasosalla se todettiin sattumalöydöksenä. Liiallista hyytymisen estoa voidaan ennustaa tietyillä riskitekijöillä, kuten liiallisella alkoholin käytöllä, munuaisten vajaatoiminnalla sekä edeltävällä sairaalahoitojaksolla. Myös varfariinin käytön ensikuukausina riski on suurempi.

– Erityisen kiinnostava löydös tutkimuksessani oli, että tietyillä potilasryhmillä riski liialliseen hyytymisen estoon on pysyvästi huomattavan korkea ja toisaalta riski kasvaa edelleen tietyissä tilanteissa. Näissä tilanteita, kuten sairaalahoidosta kotiutumisen jälkeen tai antibioottihoitojen aikana, potilaita tulisi seurata erityisen tarkasti, Jaakkola selvittää.

Eteisvärinäpotilaan hoidossa aivohalvauksen estäminen on keskiössä

Jaakkola osoitti tutkimuksessaan myös, että riippumatta hoitosuositusten mukaisen riskiarvion tuloksesta, iskeeminen eli verisuonitukoksen aiheuttama aivohalvaus on kallonsisäistä vuotoa yleisempi komplikaatio eteisvärinäpotilaalla. Myös niillä potilailla, joilla vuototapahtumaa ennakoiva riskipistekertymä oli iskeemistä tapahtumaa ennakoivaa pisteytystä korkeampi, esiintyi nelinkertaisesti enemmän iskeemisiä aivohalvauksia.

– On tärkeää ymmärtää, että eteisvärinää sairastavalla potilaalla iskeeminen aivohalvaus on selvästi kallonsisäistä vuotoa yleisempi tapahtuma riippumatta veren hyytymistä estävän lääkkeen käytöstä tai halvausta ennakoivien riskilaskureiden arvoista. Riskilaskureiden hyödyt ja rajoitteet on tunnettava, jotta eteisvärinäpotilaan yksilöllistä riskiä voidaan arvioida. Aivohalvauksen estosta huolehtiminen on eteisvärinäpotilaan hoidon tärkein osa, Jaakkola toteaa.

***

LL Samuli Jaakkola esittää väitöskirjansa CLINICAL CHALLENGES IN THE MANAGEMENT OF ATRIAL FIBRILLATION - Studies on Overanticoagulation and Risk Scores julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 1.6.2018 klo 12.00 (Tyks, T-sairaala, Johan Haartman -luentosali, Hämeentie 11, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Juha Sinisalo (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Juhani Airaksinen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

LL Samuli Jaakkola on syntynyt vuonna 1981 ja kirjoitti ylioppilaaksi Paimion lukiossa vuonna 2000. Jaakkola suoritti korkeakoulututkintonsa (LL) Turun yliopistossa vuonna 2010. Väitöksen alana on kardiologia ja kardiovaskulaarilääketiede. Jaakkola työskentelee TYKS:n Sydänkeskuksessa kardiologian erikoislääkärinä.

Väittelijän yhteystiedot: p. 0505432149, skjaak@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/jaakkola_samuli.jpg