Fotosynteesin säätelyverkoston tarkka tunteminen on edellytys syanobakteerien biojalostukselle (Väitös: MSc Martina Angeleri, 26.10.2018, molekulaarinen kasvibiologia)

MSc Martina Angelerin väitöskirja paljastaa uusia säätelymekanismeja, joiden avulla syanobakteerit sopeutuvat muuttuviin olosuhteisiin. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää biojalostusprosesseissa.

​Turun yliopiston tiedote 23.10.2018

Pääosa maapallon energiakulutuksesta katetaan fossiilisilla polttoaineilla, joista ihmiskunta on toistaiseksi täysin riippuvainen. Haitallisten päästöjensä vuoksi fossiiliset polttoaineet tulisi kuitenkin korvata kestävällä ja hiilineutraalilla biotaloudella. Tässä apuna voidaan käyttää syanobakteereja, fotosynteesiin kykeneviä esitumallisia, jotka auringon valoenergian avulla tuottavat ilmakehän hiilidioksidista sokereita.

– Aineenvaihduntansa sivutuotteena syanobakteerit tuottavat myös muita hyödyllisiä yhdisteitä, kuten öljyjä, joita voidaan hyödyntää fossiilisia polttoaineita korvaavien kestävien biopolttoaineiden tuotannossa. Fotosynteesitutkimuksen päämääränä on optimoida tällaisten yhdisteiden tuottoa sekä synteettisen biologian keinoin luoda kokonaan uudenlaisia, arvokkaita yhdisteitä tuottavia syanobakteereja, Turun yliopistossa väittelevä Martina Angeleri kertoo.

Martina Angelerin väitöskirjatyö tuokin esiin uutta tietoa syanobakteerin fotosynteesin proteiinitason säätelystä muuttuvissa ympäristöolosuhteissa.

Tutkimuksessaan Angeleri osoitti, että ympäristöolosuhteiden muutoksen aiheuttama soluissa tapahtuva proteiinien kemiallinen muokkaus kontrolloi useaa keskeistä fotosynteesin säätelyproteiinia luoden täysin uuden näkökulman syanobakteerien monimutkaiseen säätelyverkostoon.

Väitöskirjatyössään Angeleri käytti myös uusia systeemibiologian menetelmiä ja osoitti, että jotkin niistä saattavat arvaamattomasti vaikuttaa koko solun aineenvaihduntaan.

– Yhden tällaisen menetelmän käyttöä seurasi merkittävä proteiinitason uudelleenjärjestäytyminen, joka mahdollisesti vaikuttaa halutun yhdisteen tuottoon. Tulokset osoittivatkin, että syanobakteerien käyttö teollisuudessa vaatii niiden aineenvaihduntareaktioiden syvää ymmärtämistä. Löydöksiä voidaan hyödyntää biopolttoaineiden ja muiden bioaktiivisten yhdisteiden tuotannossa, Angeleri kertoo.

***

MSc Martina Angeleri esittää väitöskirjansa Proteomic investigation of Synechocystis SP. PCC 6803: S/T/Y phosphorylation and response of proteins to bioengineering tools based on the copper-regulated PETJ promoter julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 26.10.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, Arcanum, Arc 1, Arcanuminkuja 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Paula Tamagnini (University of Porto, Portugali) ja kustoksena professori Eevi Rintamäki (Turun yliopisto). Väitöstilaisuus on englanninkielinen.

MSc Martina Angeleri on syntynyt vuonna 1988 Italiassa ja suoritti korkeakoulututkintonsa (MSc) Pavian yliopistossa Italiassa vuonna 2012. Väitöksen alana on molekulaarinen kasvibiologia. Angeleri työskentelee Turun yliopistossa tohtorikoulutettavana.

Väittelijän yhteystiedot: p +358 46 908 8078, marang@utu.fi
Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/angeleri_martina.jpg