Itsetietoisia lähestymistapoja virrankulutuksen ja suorituskyvyn optimointiin tietotekniikassa (Väitös: MSc Elham Shamsa, 21.6.2022, tietotekniikka)

MSc Elham Shamsa otti väitöstutkimuksessaan käyttöön uusia itsetietoisia resurssienhallintamenetelmiä tietoteknisten järjestelmien tehokkuuden lisäämiseksi.

Itsetietoiset lähestymistavat vähentävät tietoteknisten järjestelmien energiankulutusta, parantavat käyttäjien tyytyväisyyttä ja pidentävät akun käyttöikää. Sulautettuja järjestelmiä, kuten puettavia kuntolaitteita, älypuhelimia ja lääketieteellisiä laitteita, käytetään laajalti. Sulautetut järjestelmät ovat pääosin akkukäyttöisiä, joten energiankulutuksen vähentäminen pidentää laitteiden käyttöaikaa ja lisää käyttäjätyytyväisyyttä. Shamsa esittää väitöskirjassaan neljä erilaista resurssienhallintatekniikkaa, joiden tehokkuus on todistettu kokeellisten tulosten avulla.

- Esitettämieni resurssienhallinnan lähestymistapojen tärkein piirre on itsetietoisuus. Itsetietoisuus on kyky, jolla järjestelmä voi tarkkailla, arvioida ja analysoida vaatimuksia ja vastata niihin älykkäästi. Itsetietoinen resurssienhallinta sulautetuissa järjestelmissä tehostaa resurssien käyttöä ottamalla jatkuvasti huomioon järjestelmän, sovellusten ja käyttäjien vaatimukset, Shamsa kertoo.

Esitetyissä lähestymistavoissa käytetään useita koneoppimisalgoritmeja käytön vaatimusten ja niiden prioriteettien ennustamiseen. Arvioinnit osoittavat itsetietoisen resurssienhallinnan tehokkuuden aikaisempiin menetelmiin verrattuna.

***

MSc Elham Shamsa esittää väitöskirjansa ”SELF-AWARE RESOURCE MANAGEMENT IN EMBEDDED SYSTEMS” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa tiistaina 21.6.2022 klo 11.00 (Turun yliopisto, luentosali XXI, Agora, Vesilinnantie 3, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Jari Nurmi (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Pasi Liljeberg (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on tietotekniikka.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: elsham@utu.fi

Luotu 14.06.2022 | Muokattu 14.06.2022