Lehdistö uuden teknologian airuena – Tutkimus avaa äänielokuvan saapumista Ecuadoriin 1920–30-luvuilla (Väitös: MA Bolivia Erazo, 12.1.2019, kulttuurihistoria)

Turun yliopistossa väittelevä Bolivia Erazo tarkastelee tutkimuksessaan äänielokuvan saapumista Ecuadorin pääkaupunkiin Quitoon. Tutkimus osoittaa, että äänielokuva oli ilmiönä tuttu ecuadorilaisille jo ennen äänielokuvanäytösten alkamista. Sanomalehdissä oli käsitelty laajasti äänielokuvan teknologioita ja niiden käyttöönottoa muissa maissa, ja kaupunkilaiset vaativatkin äänielokuvan tuomista Quitoon.

Tutkimuksen keskiössä on ihmisten vapaa-ajan käyttö tutkittuina vuosina. Radio teki vasta tuloaan ja televisio ei ollut vielä käytössä. Elokuvat olivat näin keskeisessä asemassa ihmisten vapaa-ajassa.

– Muutoksiin, kuten uusien elokuvateatterien avaamiseen ja äänielokuvan saapumiseen suhtauduttiin eri tavoin. Monet ottivat modernisaation ilolla vastaan, mutta jotkut vastustivat sitä rajusti. Tästä vastakkainasettelusta tuli lopulta merkittävä, kertoo väittelijä Bolivia Erazo, joka on itse kotoisin Ecuadorin pääkaupungista Quitosta.

Erazon tutkimus paljastaa, että äänielokuva saapui kaupunkiin paljon ennen varsinaisten äänielokuvanäytösten alkamista. Ensimmäinen äänielokuva esitettiin Quitossa syyskuussa 1930, mutta lehdistö oli käsitellyt aihetta tätä ennen ainakin kolmen vuoden ajan.

– Näin ollen, kun ensimmäiset äänielokuvat esitettiin, ihmiset olivat jo hyvin tietoisia tämän teknologian hyvistä ja huonoista puolista, ja paikalliset vaativatkin äänielokuvan tuomista kaupunkiin, Erazo sanoo.

Tapaustutkimus laajenee tulevaisuudessa

Äänielokuvan saapuminen kaupunkiin valikoitui tutkimuksen aiheeksi, koska se tarjoaa väittelijän mukaan hyvän viitekehyksen tavallisen ihmisen vapaa-ajan tutkimiseen sekä kurkistusikkunan koko yhteiskuntaan tutkimukseen valittuina vuosina 1929–1933.

– Käytin sanomalehtiä päälähteinäni, koska ne tarjoavat ainutlaatuisen näköalan yhteiskunnan tapahtumiin ja jopa mielenkiintoisella tavalla erikoisiin tapahtumiin sanomalehtien julkaisutoiminnan sisällä. Sanomalehtiaineiston myötä aikalaisten oma ääni saa merkittävän aseman tutkimuksessa, Erazo sanoo.

Väittelijä kertoo, että hän ei katsonut yhtään elokuvaa tutkimusta varten.

– Otin kuitenkin eri arkistoissa noin 12 000 digitaalista valokuvaa aiheeseen liittyvistä artikkeleista, elokuvamainoksista ja kolumneista, tutkija naurahtaa.

Erazo kertoo jatkavansa tutkimustaan seuraaville vuosille. Radion ja television käyttöönotot antavat väittelijän mukaan tutkimuskysymykselle uusia ulottuvuuksia.

***

MA Bolivia Erazo esittää väitöskirjansa ”How Sound Cinema Arrived in Ecuador: Case Study of Quito in the Late 1920s and Early 1930s” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 12.1.2018 klo 12 (Turun yliopisto, Sirkkalan kasarmialue, Minerva, Janus-sali, Kaivokatu 12, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Kimmo Laine (Oulun yliopisto) ja kustoksena professori Marja Jalava (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

MA Bolivia Erazo on syntynyt vuonna 1977 Ecuadorissa ja suoritti korkeakoulututkintonsa (MA) Universidad Central del Ecuadorissa vuonna 2004. Väitöksen alana on kulttuurihistoria.

Väittelijän yhteystiedot: p. 045 651 4585, xberaz@utu.fi

Luotu 07.01.2019 | Muokattu 07.01.2019