Muovipohjaisten hammasmateriaalien pinnan liuotinkestävyys – kaksiteräinen miekka (Väitös: MDS Santhosh Basavarajappa, 14.8.2020, biomateriaalitiede)

Väitöskirjatutkimuksessa tutkittiin alkoholin vaikutusta hammasproteesien pinnan rakenteeseen ja liukenemiseen. Tutkimuksen mukaan jo muutaman minuutin alkoholidesifinointi vaurioittaa hammasproteesin pintaa pysyvästi. Toisaalta alkoholin vaurioittamaa pintaa voidaan käyttää hyväksi liimattaessa hammaspaikkoja tai nastahampaita.

Muovipohjaisia hammashoitomateriaaleja käytetään kaikilla hammashoidon osa-alueilla varsinaisina paikkojen ja proteesien materiaaleina sekä liimoina. Muovipohjaisilla materiaaleilla pystytään ratkaisemaan hauraisiin keraameihin liittyviä murtumisongelmia.

Suun olosuhteissa ja materiaalien prosessoinnin aikana kaikki materiaalit joutuvat alttiiksi liuottimille ja desinfioiville aineille.

– Liimaamisen kannalta on tarkoituksenmukaista saada muovin pinta liukenemaan pehmeäksi ja parannettua sillä liimamuovin tarttumista. Joissakin tilanteissa pinta voi liueta ei-toivotusti, josta voi seurata pinnalle lisääntyvässä määrin tarttuvia mikrobeja ja biofilmiä. Liukenemisella on siis hyvät ja huonot puolensa, Turun yliopistossa väittelevä Santhosh Basavarajappa selittää.

Uusia mahdollisuuksia hammasmateriaalien pysymiseen hampaan pinnalla

Väitöskirjatutkimuksessa tutkittiin alkoholin vaikutusta hammasproteesien pinnan rakenteeseen ja liukenemiseen sekä selvitettiin ns. transesterifikaatioreaktion käyttämistä hammaspaikkojen ja nastahampaiden liimaamisessa.

– Tulokset olivat yllättävät: Jo muutaman minuutin alkoholidesifinointi vaurioittaa hammasproteesin pintaa pysyvästi ja muun tyyppisten desifiointiaineiden käyttäminen onkin suositeltavaa, Basavarajappa kertoo.

Myös alkoholin muu käyttäminen voi vaurioittaa proteesien pintaa. Toisaalta alkoholin vaurioittamaa pintaa voidaan käyttää hyväksi liimattaessa hammaspaikkoja tai nastahampaita. Hyöty perustuu liuotetun pinnan hyvään kiinnittymiseen hammaslääkäreiden käyttämiin liimoihin.

Tieteellisesti täysin uusi havainto oli vahvojen kertamuovien pinnan pehmentäminen reaktiolla, jossa muovirakenteen kemiallisia esterisidoksia hajotetaan. Havainto antaa uusia mahdollisuuksia parantaa hammasmateriaalien kiinni pysymistä hampaan pinnalla.

***

MDS Santhosh Basavarajappa esittää väitöskirjansa ”Surface Dissolution and Degradation of Dental Resin Based Materials with Special Emphasis by the Effects of Solvent Ethanol, Dimethacrylate Monomer Resin and Catalyst Solution of Ethylene Glycol” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 14.8.2020 klo 12. (Turun yliopisto, Dentalia, Arje Scheinin -sali, Turku).

Yleisön on mahdollista seurata väitöstä etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/66040380297

Vastaväittäjänä toimii professori Francesco Mannocci (King’s College London) ja kustoksena professori Pekka Vallittu (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on biomateriaalitiede.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: +919591373515, drsanthosh1979@gmail.com

Luotu 10.08.2020 | Muokattu 10.08.2020