Parkinsonin tauti on muutakin kuin liikehäiriö (Väitös: LL Elina Jaakkola, 16.11.2018, neurologia)

Parkinsonin taudin ei-motoristen oireiden, kuten masennuksen, impulssikontrollihäiriöiden ja hallusinaatioiden, merkitys on viime vuosina tunnistettu enenevässä määrin. LL Elina Jaakkola tutki Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessaan näitä ei-motorisia oireita ja niiden yhteyttä aivojen dopamiinitoimintaan.

​Turun yliopiston tiedote 9.11.2018

Parkinsonin tauti on yleinen liikehäiriö, jonka oireiden ajatellaan johtuvan aivojen mustatumakkeen solukadosta ja siitä aiheutuvasta aivojuovion takaosan dopamiinivajeesta. Parkinsonin taudin motorisia oireita ovat liikkeiden hitaus, lepovapina ja lihasjäykkyys.

Ei-motoristen oireiden tiedetään kuitenkin vaikuttavan potilaiden elämänlaatuun jopa motorisia oireita enemmän. Ei-motoristen oireiden taustan parempi ymmärtäminen voisi auttaa tunnistamaan sairauden oireet herkemmin ja kehittämään parempia hoitokeinoja.

Aivojen dopamiinitoiminnan kuvantaminen voi mahdollisesti tunnistaa hallusinaatioille alttiit potilaat

Elina Jaakkola tutki väitöskirjassaan Parkinsonin taudin diagnostiikkaa ja ei-motorisia oireita hyödyntämällä aivojen dopamiinitoiminnan kuvantamista. Aivojen dopamiinitransportterien toiminnallisella isotooppikuvauksella (SPECT) voidaan osoittaa aivojen dopamiinivaje potilailla, joilla epäillään Parkinsonin tautia.

Jaakkola havaitsi tutkimuksessaan, että aivojuovion etuosan alhainen dopamiinitoiminta altisti potilaat hallusinaatioiden kehittymiselle.

– Tulokset viittaavat siihen, että aivojen dopamiinikuvantamisen avulla voisi olla mahdollista tunnistaa potilaat, jotka ovat alttiita hallusinaatioiden kehittymiselle, Jaakkola tähdentää.

Hallusinaatioiden lisäksi Parkinsonin tautia sairastavilla on paljon muitakin ei-motorisia oireita. Tutkimuksen tulosten perusteella suurin osa näistä oireista ei kuitenkaan näytä aiheutuvan yksinomaan aivojen dopamiinitoiminnan vajeesta.

– Vaikka ei-motoriset oireet liittyvät kiinteästi Parkinsonin tautiin, niiden kokonaismäärää ei voida käyttää Parkinsonin taudin erotusdiagnostiikassa, Jaakkola kertoo.

Tutkimuksen tulokset auttavat kehittämään aivokuvantamisen hyödyntämistä Parkinsonin taudissa.

Ei-motoriset oireet esiintyvät usein samanaikaisesti

Parkinsonin taudissa samoilla potilailla voi esiintyä samanaikaisesti useita ei-motorisia oireita. Tämä viittaa siihen, että oireilla voi olla yhteinen neurobiologinen tausta, tai ne kuormittavat potilaita ja altistavat siten esimerkiksi masennukselle.

– Asia olisi hyvä tiedostaa kliinistä työtä tehdessä, jotta laaja oirekirjo ei jää huomaamatta ja hoitamatta, Jaakkola sanoo.

***
LL Elina Jaakkola esittää väitöskirjansa Neuropsychiatric symptoms and brain dopamine transporter imaging in Parkinson's disease julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 16.11.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, Publicum, Pub 3 -luentosali, Assistentinkatu 7, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori K Ray Chaudhuri (King’s College, Iso-Britannia) ja kustoksena professori Risto O. Roine (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

LL Elina Jaakkola on syntynyt vuonna 1991 ja kirjoitti ylioppilaaksi Tapiolan lukiossa Espoossa vuonna 2010. Jaakkola suoritti korkeakoulututkintonsa (LL) Turun yliopistossa vuonna 2018. Väitöksen alana on neurologia. Jaakkola työskentelee jatkossa tutkimustyönsä ohella terveyskeskuslääkärinä Turun kaupungin hyvinvointitoimialalla.

Väittelijän yhteystiedot: p 0407508964, elanja@utu.fi

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7456-6