Pelillisillä sovelluksilla on potentiaalia edistää terveyttä lastenneuvolatyössä (Väitös: TtM Anni Pakarinen, 21.9.2018, hoitotiede)

TtM Anni Pakarinen oli osana väitöstutkimustaan kehittämässä pelillistä sovellusta leikki-ikäisten lasten terveyttä edistävien elintapojen tukemiseksi. Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassa arvioitiin myös sovelluksen käytettävyyttä ja hyväksyttävyyttä lastenneuvoloissa. Neuvoloiden terveydenhoitajat kokivat sovelluksen toimivan hyvänä työkaluna perheiden elintapojen arvioinnissa ja puheeksi ottamisessa, mutta suurin osa perheistä valitsi edelleen perinteisen paperisen kyselylomakkeen pelillisen sovelluksen sijaan.

​Turun yliopiston tiedote 14.9.2018

Jo pienet lapset ovat kiinnostuneita keskustelemaan terveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä, kun se tehdään heidän ikänsä ja kehitystasonsa huomioon ottaen. Pelit ja leikit ovat lapsille luontainen tapa ymmärtää maailmaa ja omaksua uusia tietoja ja taitoja. Tästä ajatuksesta lähti liikkeelle Anni Pakarisen väitöstutkimus, jossa leikki-ikäisten lasten terveyttä edistäviä elintapoja pyrittiin tukemaan uudenlaisella pelillisellä sovelluksella.

– Tutkimuksen aikana, monitieteisen asiantuntijatiimin yhteistyönä, kehitettiin HyväMe-sovellus (engl. WellWe) lapsiperheiden ja neuvoloiden käyttöön. Sovellus on digitaalinen terveyskysely, jonka täyttämiseen lapsetkin voivat osallistua. Ennen neuvolan terveystarkastukseen tuloa, perhe arvioi elintapojaan sovelluksen avulla. Värikkäiden grafiikoiden ja huvipuistoteemaisen näkymän tavoitteena on innostaa lasta osallistumaan sovelluksen käyttöön, Pakarinen selittää.

Perheiden täyttämät tiedot välittyvät suojatusti oman neuvolan terveydenhoitajan sovellusnäkymään. Sovellus toimii kuten perinteinen terveyskysely, ja terveydenhoitaja voi hyödyntää tietoja terveyskeskustelun tukena. Tavoitteena on saada lapsi terveyskeskustelun keskiöön, niin neuvolassa kuin kotonakin.

Sisältö kehitettiin tutkimusnäytön ja liikuntasuositusten pohjalta

HyväMe-sovelluksessa on erilliset osiot fyysiselle aktiivisuudelle, ravitsemustottumuksille, perheen voimavaroille ja päivärytmille. Pakarisen väitöstutkimus keskittyi sovelluksen fyysisen aktiivisuuden osion kehittämiseen.

Tutkimuksen aikana Pakarinen toteutti laajan poikkileikkaustutkimuksen, jossa selvitettiin 717 leikki-ikäisen kehityksen ja fyysisesti aktiivisen leikin välisiä yhteyksiä. Lisäksi Pakarinen teki kattavan kirjallisuuskatsauksen aiempiin pelillisyyttä hyödyntäviin menetelmiin lasten fyysisen aktiivisuuden edistämisessä.

– Tulokset, yhdessä kansallisten liikuntasuositusten kanssa, toimivat sovelluksen fyysisen aktiivisuuden osion kehittämisen pohjana. Katsaus aiempiin tutkimuksiin osoitti, että digitaaliset ja/tai pelilliset menetelmät on kohdistettu joko kouluikäisille lapsille tai alle kouluikäisten lasten vanhemmille. HyväMe-sovelluksen kaltaista pelillistä ja lapsen aktiivista osallistumista tavoittelevaa menetelmää ei ole aiemmin tutkittu leikki-ikäisillä lapsilla, Pakarinen kertoo.

Terveydenhoitajat käyttivät sovellusta mielellään – perheet suosivat edelleen paperisia lomakkeita

HyväMe-sovelluksen käytettävyyttä arvioitiin loppukäyttäjien, eli lapsiperheiden ja neuvolan terveydenhoitajien, näkökulmasta. Vuonna 2015 toteutettuun soveltuvuustutkimukseen osallistuneet perheet saivat käyttöönsä sovelluksen, perinteisten paperisten kyselylomakkeiden sijaan, ennen tuloaan neuvolan terveystarkastukseen.

Tutkimukseen kutsuttiin kaikkiaan 109 perhettä, joista vain joka neljäs otti sovelluksen käyttöönsä. Hieman yli puolet sovellusta käyttäneistä perheistä vastasi soveltuvuuskyselyihin. Noin puolet vastaajista piti sovellusta liian monimutkaisena, aikaa vievänä ja tarpeettomana. Loput arvioivat sovelluksen toimivan hyvänä informaation lähteenä ja keskustelun avaajana perheen elintavoista sekä oivallisena keinona ottaa lapsi mukaan puhumaan terveydestä.

– Soveltuvuustutkimukseen osallistuneet kuusi terveydenhoitajaa puolestaan käyttivät sovellusta mielellään terveyskeskustelun tukena. Heidän mielestään sovelluksen avulla pystyi havaitsemaan ja ottamaan puheeksi perheiden yksilöllisiä haasteita. Myös sovelluksen tilastollisia grafiikoita pidettiin selkeinä ja informatiivisina, Pakarinen sanoo.

Jatkokehittely käynnissä

Ideoita sovelluksen jatkokehittämiseen tuli molemmilta käyttäjäryhmiltä. Keskeisinä toiveina oli sovelluksen käytön sujuvoittaminen sekä perheille annettavan palautteen ja lapsia innostavien pelillisten elementtien lisääminen. Sovelluksen parantamiseksi on käyttäjien palautteen pohjalta tehty jo paljon muutoksia.

– Tällä hetkellä HyväMe-sovelluksen vaikuttavuutta arvioidaan neuvoloissa. Oman haasteensa sovelluksen käyttöönotolle tullee asettamaan kiireistä pikkulapsiarkea elävien perheiden sitouttaminen sovelluksen käyttöön, Pakarinen summaa.

***
TtM Anni Pakarinen esittää väitöskirjansa The development and feasibility of gamified digital intervention aiming to promote physical activity in early childhood julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 21.9.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, Medisiina D, Alhopuro auditorio, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Katja Joronen (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Sanna Salanterä (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

TtM Anni Pakarinen on syntynyt vuonna 1974 ja kirjoitti ylioppilaaksi Tuureporin lukiossa Turussa vuonna 1993. Pakarinen suoritti korkeakoulututkintonsa (TtM) Turun yliopistossa vuonna 2015. Väitöksen alana on hoitotiede. Pakarinen työskentelee Suome Uusperheiden liitto ry:ssä hankesuunnittelijana.

Väittelijän yhteystiedot: p +358 45 1213567, anni.pakarinen@supli.fi

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7397-2