Post-translationaaliset modifikaatiot transkriptiotekijä MYC:n aktiivisuuden säätelyssä (Väitös: MSc Xi Qiao, 21.9.2018, patologia)

MYC-proteiini on välttämätön kudosten normaalille kasvulle ja proteiinin epänormaaleja määriä löydetäänkin syöpäkudoksissa. Väitöstutkimuksessaan MSc Xi Qiao havaitsi, että tietty syöpäsolujen kasvua estävä proteiinifosfataasi-inhibiittori, CIP2A, tukee MYC:ssä olevan seriini-62 aminohapon fosforylaatiota hiirimallissa.

​Turun yliopiston tiedote 17.9.2018

Tietyillä post-translationaalisilla modifikaatioilla, kuten fosforylaatiolla ja ubikitinylaatiolla, on tärkeä rooli MYC:n määrän ja aktiivisuuden säätelyssä. Turun yliopistossa väittelevän MSc Xi Qiaon tutkimuksessa ilmeni, että syöpäsolujen kasvua estävä proteiinifosfataasi-inhibiittori, CIP2A, tukee MYC:ssä olevan seriini-62 aminohapon fosforylaatiota hiirimallissa.

– Tutkimuksissani havaitsin myöskin, että UBR5 (ubiquitin protein ligase E3 component n-recognin 5) toimii E3-ligaasina MYC:n ubikitinylaatiossa. CIP2A- ja UBR5-välitteinen fosforylaatio ja ubikitinylaatio vaikuttavat molemmat täten MYC:n aktiivisuuteen, Qiao kertoo.

CIP2A:n säätelemä MYC:n seriini-62:n fosforylaatio on tärkeää suolen epiteelin uudistumiselle hiirillä. MYC:n aktiivisuutta in vivo sääteleviä post-translationaalisia mekanismeja ei tunneta vielä hyvin.

– CIP2A-välitteinen MYC:n fosforylaatio aikaansaa MYC:n kulkeutumisen tuman lamiini A/C:ta sisältäviin rakenteisiin. Hiirimallissa tämä edisti solujen jakautumista ja suolen epiteelin uudistumista DNA-vaurion jälkeen. Hiirillä tehty in vivo -tutkimus paljasti MYC:n aktiivisuutta lisäävän fosforylaation tärkeyden solujen jakautumiselle, Qiao kertoo.

UBR5 säätelee MYC:n määrää estäen solujen joutumista apoptoosiin

Apoptoosilla tarkoitetaan solujen ohjelmoitua kuolemaa. MYC:n ilmentyminen on soluissa tarkoin säädelty apoptoosin estämiseksi. E3-ubikitiiniligaasi säätelee MYC:n määrää edistämällä sen ubikitinylaatiosta riippuvaa hajoamista.

– Tutkimuksessani havaitsin, että E3-ubikitiiniligaasi UBR5 edistää MYC:n ubikitinylaatiota ja siten MYC:n hajoamista sekä normaaleissa soluissa että syöpäsoluissa. Drosophila-mallissa UBR5:n inhibitio aiheutti MYC-välitteistä solujen liikakasvua. Syöpäsoluissa UBR5:n inhibitio valmistaa solut apoptoosiin. Joissakin syöpäsolulinjoissa UBR5-välitteinen MYC:n aktiivisuuden merkittävä väheneminen herkistää solut eräille syövänhoidossa käytetyille lääkeaineille, Qiao sanoo.

Qiaon väitöstutkimus osoittaa post-translationaalisten modifikaatioiden, erityisesti fosforylaation ja ubikitinylaation, olevan merkittäviä MYC:n aktiivisuuden säätelyssä, mikä lisää tietämystämme MYC:n merkityksestä sekä kudosten normaalissa kasvussa, että syövässä.

***

MSc Xi Qiao esittää väitöskirjansa Regulation of MYC activity by post-translational modifications julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 21.9.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, PharmaCity, Pha1-auditorio, Itäinen Pitkäkatu 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Marie Arsenian-Henriksson (Karolinska Institutet, Ruotsi) ja kustoksena professori Jukka Westermarck (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

MSc Xi Qiao on syntynyt vuonna 1984 ja suoritti korkeakoulututkintonsa (MSc) Hunan Normal Universityssa Kiinassa vuonna 2010. Väitöksen alana on patologia. Qiao työskentelee Turun yliopistossa tohtorikoulutettavana.

Väittelijän yhteystiedot: p 0451023456, xi.qiao@utu.fi

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7393-4