Synnynnäinen piilokiveksisyys vaikuttaa kiveksen kasvuun murrosiässä (Väitös: LL Sergey Sadov, 30.11.2018, fysiologia)

Ihmisen lisääntymisterveys rakentuu vuosien kuluessa, ja sen laadun määrää pitkälti normaali murrosikä. LL Sergey Sadov osoitti Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassaan, että synnynnäinen piilokiveksisyys vaikuttaa kivesten kasvuun murrosiässä. Väitöstutkimus osoitti myös, että tyydyttyneen rasvan ja kolesterolin vähentäminen murrosiässä ei vaikuta poikien ja tyttöjen sukupuolihormonitasapainoon. Lisäksi Sadov havaitsi, ettei nuorten miesten siemennesteen tuotanto parane enää 19 vuoden jälkeen.

​Turun yliopiston tiedote 21.11.2018

Sergey Sadov osoitti väitöstutkimuksessaan, että synnynnäinen piilokiveksisyys vaikuttaa kiveksen kasvuun murrosiän aikana. Pitkittäisseurannannan perusteella Sadov totesi, että synnynnäisesti laskeutumaton kives kasvaa huonosti, ja sen lopputilavuus on pienempi kuin normaalisti laskeutuneen kiveksen.

– Kiveksen tilavuus on suoraan yhteydessä siittiöiden tuotantoon, joten yksilöillä, joilla on synnynnäinen piilokiveksisyys, on odotetavissa huonompi siemennesteen laatu, Sadov kertoo.

Sadovin tutkimus osoitti myös, että synnynnäinen piilokiveksisyys ei vaikuta murrosiän alkamisen ajankohtaan. Tämä löydös viittaa murrosiän keskushermoston säätömekanismien normaaliin toimintaan piilokiveksisillä pojilla.

Maltillinen tyydyttyneen rasvan ja kolesterolin rajoittaminen ei vaikuta murrosiän hormoneihin

Rasvan laatu ruokavaliossa saattaa vaikuttaa sukupuolihormonien tasapainoon. Käyttämällä STRIP-tutkimusaineistoa (Special Turku Coronary Risk Factor Intervention Project) Sadov kuitenkin totesi, ettei maltillinen tyydyttyneen rasvan ja kolesterolin vähentäminen lasten ruokavaliossa häiritse sukupuolihormonituotantoa, kasvua ja fyysistä kehitystä murrosiän aikana.

– Tämä tulos ja aikaisemmin todetut vastaavan ravitsemuksellisen intervention hyödyt tukevat maltillista tyydyttyneen rasvan ja kolesterolin saannin vähentämistä lapsiväestössä yleisesti verisuonisairauksien ehkäisemiseksi, Sadov toteaa.

Siittiöiden tuotanto ei parane 19 ikävuoden jälkeen

Kymmenen vuotta kestäneen pitkittäisseurannan perusteella Sadov osoitti, että siittiöiden tuotanto – niiden pitoisuus ja kokonaismäärä – eivät parane enää 19 ikävuoden jälkeen. Siittiöiden liikkuvuus ja rakenne sen sijaan hieman paranevat.

– Todennäköisesti tämä parannus ei kuitenkaan pystyisi vaikuttamaan ratkaisevasti yksilön hedelmällisyyteen tilanteessa, jossa seimennesteen laatu on todettu selvästi heikentyneeksi 19-vuotiaana, Sadov huomauttaa.

***

LL Sergey Sadov esittää väitöskirjansa DEVELOPMENT OF MALE REPRODUCTIVE HEALTH IN PUBERTY AND YOUNG ADULTHOOD julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 30.11.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, Medisiina, Osmo Järvi -luentosali, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Seppo Taskinen (Helsingin yliopistollinen sairaala) ja kustoksena professori Jorma Toppari (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

LL Sergey Sadov on syntynyt vuonna 1978 Venäjällä ja suoritti korkeakoulututkintonsa (LL)vuonna 2002 Saint Petersburg State Pediatric Medical Academyssa. Väitöksen alana on fysiologia.

Väittelijän yhteystiedot: p. 0407005347, sergey.sadov@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/sadov_sergey.jpg