Uutta tietoa eturauhassyövän lääkehoidosta (Väitös: FM Riikka Oksala, 15.6.2018, fysiologia)

Eturauhassyöpä on miesten yleisin syöpä ja siihen sairastuu vuosittain noin 5000 miestä. Kehittyneistä hoidoista huolimatta 15–20 prosentilla potilaista eturauhassyöpä etenee parantumattomaan kastraatioresitenttiin vaiheeseen, jossa kastraatio hoitomuotona menettää tehonsa. Turun yliopistossa väittelevä FM Riikka Oksala tutki väitöskirjassaan uusien, lääkekehityksessä olevien yhdisteiden tehoa kastraatioresistentin eturauhassyövän nonkliinisissä malleissa ja kehitti uusia malleja lääkekehityksen tueksi. Lisäksi Oksalan tutkimus osoitti, aiemmasta tiedosta poiketen, että myös hiiren lisämunuaisen tuottaa hormoneja, jotka edistävät kastraatioresistentin eturauhassyövän etenemistä.

​Turun yliopiston tiedote 11.6.2018

Eturauhassyöpä on maailmanlaajuinen ongelma, joka johtuu väestön ikääntymisestä ja sen myötä lisääntyvistä diagnooseista. Edenneen eturauhassyövän keskeinen hoito on yli neljän vuosikymmenen ajan ollut kivesten tuottamien mieshormonien eli androgeenien tuotannon estäminen. Hoitovaste jää kuitenkin usein väliaikaiseksi ja syöpä kehittyy kastraatioresistentiksi eturauhassyöväksi, joka on edelleen riippuvainen androgeeneista.

Edenneen eturauhassyövän hoitojen kehittäminen on viime vuosikymmenen aikana keskittynyt androgeenien tuotannon tai niiden reseptoriin sitoutumisen estämiseen. Kastraatioresistentin eturauhassyövän tiedetään aktivoituvan uudelleen monin erilaisin mekanismein, esimerkiksi lisämunuaisessa tuotettujen hormonien avulla. Näiden hormonien merkitys syövän etenemiselle voikin olla nykytietämystä merkittävämpi.

Riikka Oksalan väitöstutkimus on osa Orion Oyj:n lääkekehitysprojekteja, joissa kehitetään uusia lääkkeitä kastraatioresistentin eturauhassyövän hoitoon. Uusien kokeellisten mallien avulla Oksala löysi uutta informaatiota kastraatioresistentin eturauhassyövän etenemisestä, uusia työkaluja lääkekehityksen tueksi sekä uuden potentiaalisen lääkekehityskohteen.

– Laajoista tutkimuksista, monilla osa-alueilla saavutetuista merkittävistä edistysaskeleista sekä uusien hoitomuotojen käyttöönotosta huolimatta kastraatioresistentti eturauhassyöpä on edelleen parantumaton sairaus, ja potilailla on suuri tarve uusille tehokkaammille hoidoille, Oksala painottaa.

Tutkimus löysi kaksi lupaavaa yhdistettä kastraatioresistentin eturauhassyövän lääkekehitykseen

Oksalan väitöstutkimus on osa uudenlaisten hoitojen prekliinistä kehittämistä kastraatioresistenttiin eturauhassyöpään. Parhaillaan kliinisissä tutkimuksissa vaiheessa kolme oleva darolutamide (ODM-201) on uudenlainen, suun kautta otettava erittäin tehokkaasti androgeenireseptoriin sitoutuva toisen polven antiandrogeeni. Se ei prekliinisissä malleissa läpäissyt veri-aivoestettä, joka suojelee keskushermoston hermoja ja verisuonistoa säätelemällä erilaisten aineiden pääsyä verenkierrosta aivosoluihin. Siksi darolutamidella saattaa olla parempi turvallisuusprofiili kuin muilla toisen polven antiandrogeeneilla.

Osana Oksalan tutkimusta syntyi myös toinen kokeellinen, suun kautta otettava lääkeaine (ODM-204), joka estää keskeisen androgeenisynteesiin osallistuvan, CYP17A1-entsyymin toiminnan ja toimii androgeenireseptorin (AR) antagonistina eli reseptorinsalpaajana solumalleissa sekä prekliinisissä tehomalleissa jyrsijöillä ja apinoilla.

– Tutkimuksessani havaitsin, että molemmat yhdisteet estivät merkittävästi kasvaimen kasvua kastraatioresistentin eturauhassyövän eläinmalleissa. Molemmat yhdisteet myös imeytyivät hyvin suun kautta otettuina ja tehon osalta tulokset näyttivät hyvin lupaavilta. Kokonaisarvio tukikin jatkotutkimusten tekemistä myös potilailla, Oksala kertoo.

Lisämunuaisten erittämät hormonit vaikuttavat eturauhassyövän etenemiseen

Ksenograftimallien, joissa ihmisen eturauhasen syövän soluja kasvatetaan tutkimus- ja lääkekehityskäyttöön immuunipuutteisissa hiirissä, soveltuvuus kastraatioresistentin eturauhassyövän tutkimukseen on kyseenalaistettu, koska hiiren lisämunuaisen ei ole osoitettu tuottavan androgeeneja. Osana tutkimustaan Oksala kuitenkin osoitti, että hiiren lisämunuaiset tuottavat merkittäviä määriä hormoneja, joilla on vaikutusta kastraatioresistentin syövän kasvuun eläinmalleissa. Näiden hormonien tuotannon estämisellä syövän kasvua voidaan merkittävästi hidastaa.

– Tämä on todella mielenkiintoinen havainto, sillä se mahdollistaa uusien hoitojen kehittämisen ja tarjoaa mahdollisesti tehokkaampia vaihtoehtoja eturauhassyöpäpotilaille, toteaa Oksala.

Tiedotetta muokattu 19.6.2018 klo 12.03. Poistettu ingressin teksti, jossa mainittiin, että Suomessa joka kymmenes mies sairastuu eturauhassyöpään. Korjattu oikea luku: noin 5 000 miestä.

***

FM Riikka Oksala esittää väitöskirjansa ANDROGEN SIGNALING AXIS AS DRUG TARGET IN CASTRATION-RESISTANT PROSTATE CANCER: Preclinical development of novel treatments and models julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 15.6.2018 klo 12 (Turun kauppakorkeakoulu, Elovena-sali, Rehtoripellonkatu 3, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Johann de Bono (The Institute of Cancer Research and Royal Marsden NHS Foundation Trust, Lontoo, UK) ja kustoksena professori Matti Poutanen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

FM Riikka Oksala on syntynyt vuonna 1975 ja kirjoitti ylioppilaaksi Liedon lukiossa vuonna 1994. Oksala suoritti korkeakoulututkintonsa (FM) Turun yliopistossa vuonna 2002. Väitöksen alana on fysiologia. Oksala työskentelee Orion Oyj:ssa vanhempana tutkijana.

Väittelijän yhteystiedot: p +358509667413, riikka.oksala@orionpharma.com

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7289-0