Väitöstutkimus selvitti MS-taudin raskauden aikaiseen lievittymiseen vaikuttavia mekanismeja (Väitös: FM Maija Saraste, 16.11.2018, neurologia)

FM Maija Sarasteen neurologian alaan kuuluva väitöstutkimus tarkastelee raskauden aikaisia immunologisia muutoksia multippeliskleroosia eli MS-tautia sairastavilla henkilöillä. Väitöstutkimuksen perusteella regulatoriset luonnolliset tappajasolut voivat vaikuttaa raskauden aikaiseen MS-taudin lievittymiseen.

​Turun yliopiston tiedote 12.11.2018

Äidin immuunijärjestelmän toiminta muuttuu raskauden aikana. Muutosten tarkoituksena on varmistaa raskauden onnistuminen, mutta samalla muutokset vaikuttavat myös monen autoimmuunisairauden aktiivisuuteen.

MS-tauti on keskushermoston tulehduksellinen autoimmuunisairaus, jonka oireet yleensä lievittyvät raskauden aikana. Aikaisempien tutkimusten perusteella MS-taudin pahenemisvaiheiden määrä voi vähentyä jopa 70 % raskauden viimeisen kolmanneksen aikana. MS-taudin raskauden aikaiseen lievittymiseen vaikuttavia mekanismeja ei kuitenkaan tunneta tarkasti.

Raskaus vaikuttaa veren luonnollisiin tappajasoluihin

Maija Sarasteen väitöstutkimus kuuluu kansalliseen MS-tauti ja raskaus -seurantatutkimukseen, johon osallistui 60 MS-potilasta. Tutkimuksessa potilaita seurattiin raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen kuuden kuukauden ajan. Seurannan aikana kerätyistä verinäytteistä mitattiin veren tulehdussolujen alaluokkien prosentuaalisissa määrissä tapahtuvia muutoksia virtaussytometrian avulla.

– Tulosten perusteella regulatoristen luonnollisten tappajasolujen eli NK-solujen määrä lisääntyy ja ei-regulatoristen NK-solujen määrä vähenee raskauden viimeisen kolmanneksen aikana. Tulokset viittaavat siihen, että regulatoriset NK-solut voivat osallistua autoimmuunitulehduksen säätelyyn raskauden aikana ja täten vaikuttaa MS-taudin lievittymiseen, Saraste sanoo.

Sen sijaan T- ja B-solujen prosentuaalisissa määrissä ei tutkimuksessa havaittu muutoksia raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen.
Tulokset voivat auttaa arvioimaan MS-potilaiden raskauden aikaisen hoidon turvallisuutta

JC-virus on opportunistinen virus, joka on MS-taudin hoidon kannalta merkittävä. Opportunistinen virus ei normaalisti ole taudinaiheuttaja, mutta voi muuttua sellaiseksi isäntäelimistön puolustuskyvyttömyyden takia.

– Koska raskaus lisää herkkyyttä sairastua joihinkin infektioihin, halusimme selvittää vaikuttavatko raskauden aikaiset immunologiset muutokset seerumin JC-virusvasta-aineindeksiin, Saraste kertoo.

Vaikka MS-taudin oireet yleensä lievittyvätkin raskauden aikana, joissain tapauksissa tehokasta lääkitystä on jouduttu käyttämään myös raskauden aikana.

– Vaikka MS-potilaiden JC-virusvasta-aineindeksi ei muuttunut raskauden aikana, synnytyksen jälkeen indeksi kohosi merkittävästi. Tuloksemme viittaavatkin siihen, että raskaus voi vaikuttaa elimistön kykyyn puolustautua JC-virusta vastaan.

Tuloksella voi olla merkitystä raskauden aikaisen hoidon turvallisuuden kannalta, Saraste kertoo.

***
FM Maija Saraste esittää väitöskirjansa Pregnancy-related immune alterations in multiple sclerosis julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 16.11.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, PharmaCity, Pha1-auditorio, Itäinen Pitkäkatu 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Jan Ernerudh (Linköpingin yliopisto, Ruotsi) ja kustoksena professori Laura Airas (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

FM Maija Saraste on syntynyt vuonna 1978 ja kirjoitti ylioppilaaksi Nousiaisten lukiossa vuonna 1997. Saraste suoritti korkeakoulututkintonsa (FM) Turun yliopistossa vuonna 2003. Väitöksen alana on neurologia.

Väittelijän yhteystiedot: p 0407406707, maija.saraste@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/saraste_maija.jpg