Väittelijä löysi uusia rintasyövän kasvua lisääviä säätelytekijöitä (Väitös: MSc Pranshu Sahgal, 16.11.2018, solubiologia ja anatomia)

MSc Pranshu Sahgalin Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessa tarkastellaan kahden eri solukalvoreseptorityypin, integriinien ja reseptorityrosiinikinaasien, säätelyä ja säätelyn vaikutuksia syöpäsolujen toimintaan. Tutkimuksessaan Sahgal selvitti solukalvoreseptorien liikennöintiä solukalvon ja solun sisäisten osastojen välillä ja löysi uusia rintasyövän kasvua lisääviä säätelytekijöitä.

​Turun yliopiston tiedote 13.11.2018

Solut viestivät ympäristönsä kanssa solukalvolla olevien reseptoreiden välityksellä. Solukalvon reseptoreita hyväksikäyttämällä solut pystyvät tarttumaan ympäristöönsä tai aistimaan ympärillään olevia liukoisia tekijöitä.

Virheellinen solukalvoreseptoreiden säätely johtaa monimutkaisiin muutoksiin solunsisäisten signalointipolkujen toiminnassa. Virheet solukalvon reseptoreiden säätelyssä edistävät osaltaan erilaisten syöpäsairauksien etenemistä.

Sahgalin väitöstutkimuksessa keskityttiin erityisesti syövän kannalta tärkeisiin reseptoreihin: MET, HER2 ja beta-1-integriini, joiden aktivoimat solunsisäiset signalointipolut edistävät useiden erilaisten syöpätautien kasvua ja etenemistä.

Neljästä osatyöstä koostuvassa väitöskirjassa havaitaan, että aiemmin integriinisignaloinnin kannalta tuntemattomat proteiinit, GGA2 ja GGA3, edistävät beta-1-integriinin kierrätystä solun sisältä takaisin solukalvolle lisäten näin syöpäsolun potentiaalia kasvaa ja levitä ympäristöönsä.

– Tämän lisäksi väitöskirjassa kuvataan uusia mekanismeja, joilla proteiinit TNS4 ja SORLA vaikuttavat reseptorityrosiinikinaasien MET ja HER2 kierrätykseen ja ilmenemiseen solussa. Havainnot korostavat MET, HER2 ja integriinivälitteisen signaloinnin merkitystä rintasyövässä, Sahgal kertoo.

Kaikkia kolmea tutkittua solukalvon reseptoria on yleisesti pidetty kiinnostavina lääkekehityksen kohdeproteiineina. Lukuun ottamatta HER2-vasta-aineen käyttöä rintasyövän hoidossa, tutkittuja solukalvon reseptoreita vastaan kehitetyt vasta-aineet eivät ole vastanneet odotuksia syöpätautien hoidossa.

Sahgalin väitöskirja paljastaa uusia mekanismeja solukalvon reseptoreiden liikennöinnille sekä kuvaa niiden toimintaa rintasyöpämallien avulla.

– Kokonaisuutena väitöskirja avaa uusia ovia reseptorisignaloinnin perusmekanismeihin ja tarjoaa uusia kohdeproteiineita tulevien syöpälääkkeiden kehitystä ajatellen, Sahgal sanoo.

***

MSc Pranshu Sahgal esittää väitöskirjansa New Insights into receptor trafficking in human cancer julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 16.11.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, Biocity, Presidentti- auditorio, Tykistökatu 6, Turku).

Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Guido Serini (University of Torino, Italia) ja kustoksena akatemiaprofessori Johanna Ivaska (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

MSc Pranshu Sahgal on syntynyt vuonna 1988 Intiassa ja suoritti korkeakoulututkintonsa (MSc)  Turun yliopistossa vuonna 2014. Väitöksen alana on solubiologia ja anatomia.

Väittelijän yhteystiedot: p 046 842 4420, prasah@utu.fi
Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/sahgal_pranshu.jpg