Väittelijä selvitti tyypin 1 diabeteksen ja ateroskleroosin kehittymiseen liittyvät varhaiset muutokset seerumiproteomissa (Väitös: MPharm Santosh Bhosale, 10.10.2018, lääketieteellinen mikrobiologia ja immunologia)

Yksi keskeinen haaste tulehduksellisten sairauksien, kuten tyypin 1 diabeteksen ja ateroskleroosin, ennustamisessa on varhaisten tautimarkkerien löytäminen. Turun yliopistossa väitelleen Santosh Bhosalen tutkimuksessa etsittiin seerumista varhaisia tyypin 1 diabeteksen ja ateroskleroosin markkereita laajamittaisesti kvantitatiivisen proteomiikan keinoin, eli mittaamalla seeruminäytteistä kaikki havaittavissa olevat proteiinit samanaikaisesti.

​Turun yliopiston tiedote 23.10.2018

Bhosale väitteli Turun yliopistossa 10.10.2018. Tiedote julkaistaan poikkeuksellisesti väitöstilaisuuden jälkeen.

Vaikka erilaiset biokemialliset testit ovat jo parantaneet tulehdusperäisten sairauksien ennustamista, uusia tarkempia biomarkkereita tarvitaan edelleen näiden nopeasti yleistyvien sairauksien varhaiseen ennustamiseen.

Bhosalen tutkimus kattaa ensimmäiset laajamittaiset proteomiikka-analyysit varhaisten tautimarkkerien löytämiseksi seeruminäytteistä, jotka on kerätty osana kahta ainutlaatuista suomalaista seurantatutkimusta: DIPP-tutkimusta (tyypin 1 diabeteksen ennustaminen ja ennaltaehkäisy) ja YFS-tutkimusta (sydän- ja  verisuonitautien riski nuorilla suomalaisilla).

– Hypoteesini oli, että seeruminäytteistä on mahdollista löytää varhaisia merkkejä tautiprosessin käynnistymisestä. Seurantatutkimuksissa kerättyjen seeruminäytteiden avulla on mahdollista tutkia merkkejä eri taudin vaiheista, sekä löytää biomarkkereita taudin ennustamiseen ja diagnosointiin sekä taudin etenemisen ja lääkehoitojen vaikutusten seuraamiseen, Bhosale kertoo.

Valtava potentiaali biomarkkeritutkimuksessa

Kahteen tulehdusperäiseen sairauteen liittyvät proteomiikka-analyysit paljastivat varhaisia tautiin liittyviä muutoksia myöhemmin sairastuneiden henkilöiden seerumiproteomeissa.

Ensimmäisessä tutkimuksessa analysoitiin eri kvantitatiivisen proteomiikan tekniikoilla yhteensä 266 DIPP-tutkimuksessa kerättyä seeruminäytettä. Nämä seurantanäytteet oli kerätty 19 tyypin 1 diabetekseen sairastuneelta lapselta sekä heidän verrokeiltaan.

– Varhaisimmat seurantanäytteet oli kerätty jo ennen tyypin 1 diabetes autovasta-aineiden ilmenemistä, kun taas viimeiset analysoidut näytteet oli kerätty taudin puhkeamishetkellä. Proteomiikkatutkimuksissa varhaisimmat tautiin liittyvät muutokset havaiittiinkin jo ennen autovasta-aineiden ilmenemistä.

Toisessa tutkimuksessa massaspektrometriaan perustuvaa proteomiikkaa hyödynnettiin 43 vs 43 YFS-kohortin seeruminäytteen analysoitiin.

– Havaitsimme ateroskleroosiin liittyviä muutoksia seerumiproteiiniprofiileissa jo taudin aikaisessa vaiheessa potilailla, joilla esiintyi vasta varhaisia ateroskleroottisia plakkeja, Bhosale sanoo.

– Nämä muutokset havaittiin jo ennen taudin puhkeamista, mikä osoittaa massaspektrometriaan perustuvan seerumiproteomiikan potentiaalin biomarkkeritutkimuksessa. Tällaiset varhaiset markkerit ovat tärkeitä taudin ennaltaehkäisyssä, diagnosoinnissa sekä lääkehoitojen toimivuutta arvioitaessa, Bhosale lisää.

***

MPharm Santosh Bhosale esitti väitöskirjansa Serum Proteomics to Detect Early Changes in Type 1 Diabetes and Carotid Atherosclerosis julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa keskiviikkona 10.10.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, Biocity, Presidentti- auditorio, Tykistökatu 6, Turku).

Vastaväittäjänä toimi professori Ole N. Jensen (University of Southern Denmark, Tanska) ja kustoksena professori Riitta Lahesmaa (Turun yliopisto). Väitöstilaisuus pidettiin englanniksi.

MPharm Santosh Bhosale on syntynyt vuonna 1984 Intiassa ja suoritti korkeakoulututkintonsa (MPharm) Rajasthan University of Health Science -yliopistossa vuonna 2008. Väitöksen alana on lääketieteellinen mikrobiologia ja immunologia.

Väittelijän yhteystiedot: p + 358440329600, sadibh@utu.fi
Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/bhosale_santosh.jpg