Valtaosa tansanialaisista suhtautuu negatiivisesti hampaan paikkaukseen (Väitös: PhD Kasusu Nyamuryekung'e, 14.6.2019, sosiaalihammaslääketiede)

Kasusu Nyamuryekung'e selvitti Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessaan hammashoitopalveluiden saatavuutta, niihin liittyviä asenteita sekä palveluiden käyttöön liittyviä taloudellisia tekijöitä Tansaniassa.

Tansaniassa hampaiden reikiintyminen on tärkein syy hoitoon hakeutumiseen. Reikiintyneitä hampaita hoidetaan pääasiassa niitä poistamalla.

– Tutkimuksessani selvisi, että Tansaniassa yhtä paikattua hammasta kohti poistettiin kuusitoista. Hoitovaihtoehtojen taustalla oli kuitenkin monia tekijöitä, Turun yliopistossa väittelevä Nyamuryekung'e sanoo.

Tutkimus tehtiin neljällä tansanialaisella hallintoalueella 28 aluesairaalassa. Hammashoitopalvelujen sekä materiaalien ja laitteiden saatavuutta selvitettiin henkilökunnalta. Potilailta kysyttiin heidän asenteitaan ja maksuhalukkuuttaan suhteessa hampaiden paikkaukseen ja poistoihin. Lisäksi arvioitiin, millaisia taloudellisia vaikutuksia hammashoidolla oli potilaille.

– Hammashoitomateriaaleja ja -laitteita oli vaihtelevasti saatavilla. Vain kolmessa tutkitusta 28 hammashoitolasta kaikki seitsemän tutkimuksessa tarkasteltua laitetta olivat käytössä ja toimintakunnossa, väittelijä kertoo.

Useimmilla potilailla oli negatiivinen asenne hampaiden paikkausta kohtaan. Potilailla, joilla oli aiempaa kokemusta paikkaushoidosta, oli positiivisempi asenne.

– Potilaat olivat halukkaampia maksamaan enemmän sekä etu- että takahampaiden paikkauksesta kuin hampaiden poistosta. Kuitenkin paikkauksen ja poistojen todellinen hinta aluesairaaloissa oli puolitoista tai jopa kaksi kertaa korkeampi kuin potilaiden maksuhalukkuus.

Hammashoitopalvelujen käyttö aiheutti yli puolelle tutkituista potilaista merkittäviä taloudellisia vaikutuksia.

– Yksi hammashoitokäynti vei vähintään 10 prosenttia potilaan kuukausipalkasta, Nyamuryekung'e kertoo.

Väittelijän mukaan Tansaniassa tarvitaan muutoksia hammashoitopalvelujen rahoitukseen, hoidon tarjontaan ja potilaiden asenteisiin.

***

PhD Kasusu Nyamuryekung'e esittää väitöskirjansa ”Availability, attitudes and costs for selected dental services in a low income country” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 14.6.2019 klo 12.00 (Turun yliopisto, Dentalia, Arje Scheinin -sali, Lemminkäisenkatu 2, Turku).

Vastaväittäjänä toimii emeritusprofessori Eino Honkala (Kuwait University, Kuvait) ja kustoksena professori Satu Lahti (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on sosiaalihammaslääketiede.

Väittelijän yhteystiedot +358 46 538 8948, kasusuklint@yahoo.com

Luotu 11.06.2019 | Muokattu 11.06.2019