Vastasyntyneen ja vanhemman läheisyyttä voidaan tukea sairaalahoidon aikana (Väitös: LL Simo Raiskila, 17.8.2018, lastentautioppi)

Vastasyntyneen luonnollinen ja aivojen kehityksen kannalta suotuisin kasvuympäristö on lähellä vanhempaa. Erityisen tärkeää tämä on keskosille, joiden aivojen kehitys on hyvin nopeaa. Vastasyntyneiden sairaalahoidossa tätä tärkeää hoitoa parantavaa elementtiä – läheisyyttä – voidaan lisätä muun muassa perhehuoneiden avulla. LL Simo Raiskilan väitöskirjassa on tutkittu tapoja selvittää vanhempien ja vastasyntyneen välistä läheisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sairaalahoidossa.

​Turun yliopiston tiedote 8.8.2018

Varhainen vuorovaikutus ja läheisyys vanhempiensa kanssa ovat tärkeä perusta vastasyntyneen kehitykselle. Erityisen tärkeää se on ennenaikaisesti syntyneille keskosille, joilla aivojen nopean kehityksen vaihe tapahtuu kohdun sijaan sairaalaympäristössä.

Vastasyntyneiden teho-osastojen hoitokäytännöissä on viime vuosikymmeninä tapahtunut kehitystä läheisyyttä tukevaan suuntaan. Varsinkin 2000-luvulla on huomioitu läheisyyden tarpeellisuus ja vanhemmat pääsevät yhä paremmin osallistumaan lapsensa hoitoon syntymästä lähtien.

LL Simo Raiskilan väitöstutkimuksessa todettiin, että vastasyntyneiden teho-osaston hoitokäytäntöjä voidaan muokata läheisyyttä ja vanhempien osallistumista tukevampaan suuntaan vaarantamatta keskosen kasvua tai pidentämättä sairaalahoitoaikoja.

– Vanhemman ja lapsen välisen läheisyyden merkitys lapsen normaalille kehitykselle on kiistaton, mutta yllättävän vähän on ollut aiempaa tutkimustietoa siitä, miten vanhempien ja lasten läheisyyttä voidaan tukea vastasyntyneiden teho-osastoilla, Raiskila sanoo.

Yöpymismahdollisuus osastolla tukee selvimmin vanhempien läsnäoloa ja osallistumista

Eurooppalaisessa monikeskustutkimuksessa osoitettiin eroja vanhempien läsnäolossa ja kenguruhoidon määrässä. Eroja havaittiin myös vanhempien osallistumismahdollisuuksissa niin eri maiden välillä kuin myös saman maan sisällä eri yksiköiden välillä.

– Selkeimmin eroja selittävä tekijä oli vanhempien mahdollisuus yöpyä osastolla. Tutkimuksessa käytetyt ja kehitetyt mittarit, läheisyyspäiväkirja ja tekstiviestikysely, osoittautuivat helppokäyttöisiksi eivätkä kuormittaneet liikaa vanhempia tai hoitohenkilökuntaa, Raiskila kertoo.

Uusia mittareita voidaan tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi selvitettäessä vanhemman ja lapsen välisen läheisyyden fysiologisia vaikutuksia ja vaikutuksia pitkäaikaiskehitykseen. Kehitettyjen mittareiden avulla voidaan myös tukea perhekeskeisten hoitokäytäntöjen käyttöönottoa.

Raiskilan mukaan tutkimuksen tulosten perusteella nykyisiä hoitokäytäntöjä tulisi tarkastella ja kehittää vanhempien osallistumista tukevaan suuntaan.

– Lisäksi vastasyntyneiden teho-osaston arkkitehtuurissa on huomioitava vanhempien läsnäolon mahdollistaminen. Vanhemman ja lapsen välistä fyysistä läheisyyttä ja vanhempien läsnäoloa on kaikin keinoin tuettava keskosten sairaalahoidossa. Tulevaisuuden hoitokäytännöillä, sairaalasuunnittelulla ja erityisesti perhehuoneilla voidaan vaikuttaa positiivisesti keskosten ja heidän perheidensä tulevaisuuteen.

***

LL Simo Raiskila esittää väitöskirjansa Parent-infant closeness and family-centered care in neonatal intensive care julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 17.8.2018 klo 12.00 (Turun yliopisto, Calonia, Cal1-sali, Caloniankuja 3, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Leif D. Nelin (The Research Institute at Nationwide Children's Hospital) ja kustoksena professori Liisa Lehtonen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

LL Simo Raiskila on syntynyt vuonna 1989 ja kirjoitti ylioppilaaksi Oulun lyseon lukiossa Oulussa vuonna 2008. Raiskila suoritti korkeakoulututkintonsa (LL) Turun yliopistossa vuonna 2016. Väitöksen alana on lastentautioppi. Raiskila työskentelee lääkärinä Oulunkaaren kuntayhtymällä.

Väittelijän yhteystiedot: p. 040 738 4195, simo.raiskila@utu.fi
Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/raiskila_simo.jpg