OPPI-tohtoriohjelmassa tekeillä olevia väitöskirjoja

Oppimisen ja opetuksen tutkimuskeskuksessa eli CERLIssä tekeillä olevia väitöskirjoja.

  • Alho-Kivi, Hanna: Minkä taakseen jättää – Perhepäivähoitajan lapsuuskokemukset, näkemys hyvästä kasvatuksesta ja käytännön kasvatustoiminta ammatillisen kasvatustietoisuuden ilmentäjinä
  • Anto, Erkki: Katseenseurantamenetelmä oppimateriaalien kehittämisessä
  • Bui, Phuong: Theory into Practice: Applying Deliberate Practice and Growth Mindset in Mathematics Classrooms
  • Chell, Geraldine: What do L2 graduates in English Medium Instruction (EMI) settings need to improve academic literacy? A comparison of two international master’s programmes in Finland and the UAE
  • Chitalkina, Natalia: Learning non-natural reading: the cases of music notation and code
  • Erdmann, Norbert: Online multiple text comprehension in science domain among primary school students
  • Eronen, Riikka: Lähihoitajaopiskelijoiden mentaaliset mallit aseptisessa työskentelyssä Practical Nurse Students’ Mental Models about Aseptic Ways of Working
  • Eskola, Anna: Tulevien opettajien emotionaalinen kompetenssi ja sen tärkeys opetuksessa tänään ja runsas vuosikymmen sitten Future teachers’ emotional competence and its importance in teaching today and a decade ago
  • Haanpää, Monika:Työyhteisön kulttuurinen moninaisuus suomalaisessa päiväkodissa
  • Hakanurmi, Satu: Työssä oppimisen tarinat ja digitaalinen tarinankerronta Digital Storytelling and Narratives in Learning at Work
  • Haliseva, Taina: Oppijalähtöisten ongelmanhallintapyrkimysten ja oppimismahdollisuuksien ulottuvuudet käsityö- ja teknologiakasvatuksen vuorovaikutteisessa oppimisympäristössä
  • Halme, Hilma: Developmental factors in adaptive expertise with rational numbers
  • Heikkilä, Mirva: Tutkimusperustainen opettajankoulutus luokanopettajan toimijuutta rakentamassa Tracing agency in Finnish research-based teacher education: student teachers’ and in-service teachers’ perspectives
  • Heinimäki, Olli-Pekka: Ryhmänjäsenten spontaanisti omaksumat funktionaaliset osallistumisen roolit ja niiden merkitys luonnontieteiden yhteisöllisessä oppimisessa Functional participatory roles in collaborative science learning: Emergence, profiles, and significance
  • Holmström, Anni: Moniammatillinen yhteistyö opettajien ja oppilaiden hyvinvointia edistävänä tekijänä suomalaisessa peruskoulussa The role of interprofessional collaboration in promoting teacher and pupil well-being in Finnish comprehensive school
  • Hosio, Maarit: Peruskoulun 9.-luokkalaisten kokemuksia opettajien välittämisestä peruskoulussa
  • Hulden, Kati: Alakoulun lukemisen tila, lukutaidon opettamisen pedagogiikka ja lukemiseen sitouttaminen Reading skills and engagement among Finnish primary school students: Looking for good practice
  • Hytinkoski, Pekka: Välitilassa? Opettajien kokemuksia opiskelijaosuustoiminnan ohjauksesta eri opintoasteilla In-between spaces? What are the teachers’ experiences on guiding educational co-operatives at different study levels
  • Häkkinen, Miira: Työikäisten maahanmuuttajien kielikoulutus Suomessa ja Saksassa The language education for working-age migrants in Finland and Germany
  • Jaatinen, Juha: Käsityötilojen valinta-arkkitehtuuri – Oletusarvoksi opettajien, oppilaiden ja yhteiskunnan elämismaailman luovuus / Monimateriaalinen oppimisympäristö innovatiivisen käsityönopetuksen mahdollistajana
  • Jurs, Annika: Implementation of Child Initiated Pedagogy in Estonia
  • Järveläinen, Isa: Lukion äidinkielen opettajien ja opiskelijoiden kokemus äidinkielen ja kirjallisuuden oppimateriaalista Study materials of Finnish and literature education as experienced by upper secondary teachers and students
  • Järvinen, Jussi-Pekka: Differentiating mathematics teaching in elementary school with the help of educational technology
  • Kainulainen, Mikko: Episteeminen kognitio, käsitteellinen muutos ja historian asiantuntijuuden kehitys Epistemic cognition, conceptual change, and the development of expertise in history
  • Kauppila, Jorma: Monikulttuuristen kotien ja koulun aktiivinen kumppanuus –Osana erityisen tuen oppilaiden palvelua
  • Kazakova, Elena: Acquisition of Russian by Multilingual Finnish-Speaking Students: Motives to Learn the Language, Learning Strategies, and Language Development
  • Koivisto, Kimmo: ActionTrack oppimisympäristö – oppitunneilla viihtyminen ja koululaisten paikallaanolo
  • Kokkonen, Sara: Suomalaisen tyttökirjallisuuden pedagoginen merkitys
  • Korpinen, Kaisa: Kieliä tanssien: Kehollinen kielen oppiminen varhennetussa kielenopetuksessa Dancing languages: Embodied language learning in early language education
  • Korventausta, Miikka: Yhteiskunnallinen kiinnittyminen ja kansalaiskasvatus peruskoulussa Civic Engagement and Student-Centred Civic Learning Methods in Finnish Compulsory Schools
  • Lahti, Inkeri: Rehtorin työ ja johtajuus jatkuvan muutoksen keskellä (alustava otsikko)
  • Lahti, Aleksi: Implementation of mobile learning environment in secondary school: a longitudinal perspective
  • Lappalainen, Matti: Näkökulmia yliopistojen opetuksen kehittämiseen
  • Lehto, Marise: Shaping a future, second-language, critical professional identity in the multilingual workplace through Practice-based education: an interdisciplinary practice-based study
  • Lehtomäki, Suvi: Suomalaisen peruskoulun työrauha
  • Luomaniemi, Katri: Monikielisten lasten matemaattisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa Supporting multilingual children's early numeracy skills
  • Marttila, Jenny: Varhaiskasvatuksen ammattilaisten itsetietoisuuden ja sosiaalisen tietoisuuden tukeminen videoavusteisen vuorovaikutuksen ohjauksen avulla Enhancing Early Childhood Education Professionals’ Self-Awareness and Social Awareness through Video Interaction Guidance
  • Mellenius, Nina: Mentalisaatio lapsen kehitystä suojaavana tekijänä siirtymävaiheessa kotihoidosta varhaiskasvatukseen Mentalization as a Protective Factor for the Development of the Child at the Transition Phase from Home Care to Early Childhood Education
  • Momeni, Seyed: In Search of Narrative Transportation and Pleasure Reading: a Study of Aesthetic Reading Stance for Basic and Secondary Education Students in Finland
  • Myllykoski-Laine, Siru: Pedagogical culture in Finnish higher education context – implications for teaching and pedagogical development
  • Mäkelä, Antti: Pedagogi ja muusikko: musiikkikasvattajan asiantuntijuus ja sen muotoutuminen
  • Määttä, Saku: Revealing the unnoticed: Enhancing primary school students’ spontaneous focusing on quantitative relations
  • Nguyen, Trang: The impact of learning neuroscience contents to teachers’ ability to support their students’ development of scientific thinking skills
  • Nikali, Eveliina: Design-tutkimus Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen musiikin monialaisten opintojen kehittämisestä Educational design research of developing multidisciplinary music studies in Department of Teacher Education, University of Turku
  • Pajala, Pia: Scaffolding in one-to-one classical singing: Case studies of expert teachers
  • Panula, Venla: Psykososiaalinen hyvinvointi nuoruudessa ja aikuisuudessa The psychosocial well-being in adolescence and adulthood
  • Pihanperä, Meri: Tutkimusperustaisen varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen kehittäminen Opettajankoulutuslaitoksen ja yliopistollisen harjoittelupäiväkodin, Rauman pikkunorssin, yhteistyönä Developing research-based early childhood teacher education in the Department of Teacher Education in collaboration with Early Childhood Education and Care (ECEC) centre Rauman pikkunorssi
  • Pouta, Maikki: Opettajien tilannesidonanisten asiantuntijahavainnointi- ja ohjaustaitojen kehittyminen rationaalilukujen opetuksen kontekstissa Development of teachers’ professional vision and instructing of students’ understanding of rational number concept
  • Puolitaival, Mikko: Turvallisuuskasvatusta ilmiölähtöisesti. Opetussuunnitelma vaihtui, miten muuttuu turvallisuuskasvatus?
  • Ranta, Tiina: Tapaustutkimus: korkeakoulun systemaattisen turvallisuusjohtamisen kehittäminen vuosina 2011–2021
  • Rautjärvi, Kaija: Murrosikäisten nuorten motivationaaliset orientaatiot ja oppijaminäkäsitys
  • Repo, Elisa: Kielestä kiinni? Väitöskirjatutkimus lisääntyvään kielelliseen moninaisuuteen vastaamisesta koulussa Language awareness and increasing linguistic diversity in school
  • Rosqvist, Leif: Lapsilähtöinen pedagogiikka varhaisen demokratiakasvatuksen toteuttamisessa Child-initiated pedagogies as the  of early citizenship education
  • Ruostesaari, Marja: Nuoriin kohdistuvan yrityksen yhteiskuntavastuullisen toiminnan tavoitteita ja vaikutuksia arvojen ja sidosryhmäajattelun näkökulmasta suomalaisissa suomalaisissa yrityksissä
  • Saarnilahti, Sari: Itsearviointi käsityökasvatuksessa
  • Salmento, Heidi: Yliopisto-opiskelijoiden tieteellisen ajattelun taitojen kehittyminen ja opettajien valmiudet tukea prosessia Development of University students’ scientific thinking skills and teachers’ readiness to support the process
  • Salo, Anne-Elina: Social in learning: Support for at-risk students in the family and school contexts
  • Sarimo, Jannika: IB-lukion CAS-ohjelma ja kokemusperäinen oppiminen lukiossa
  • Ståhl, Hanna-Riitta: Adolescents' social goals in lower secondary school
  • Tanhuanpää, Saija: Lapsen, huoltajien ja henkilöstön osallisuus varhaiskasvatuksen kontekstissa neljän satakuntalaisen kunnan alueella.
  • Telenius, Marko: Tieteellinen argumentointi virtuaalisessa oppimisympäristössä
  • Tiilikainen, Mikko: Representing the Teaching Dynamics: Teaching Approaches and Instructional Reasoning Revisited
  • Tiusanen, Merja: Oppilaan osallisuus lasten yhteiskunnallisen osallistumisen vahvistamisessa – Ai, saanks mäki vaikuttaa? Tutkimus viidesluokkalaisten oppilaiden osallisuuskokemuksista ja asioihin vaikuttamismahdollisuuksista Promoting pupil participation and citizen competences - May I also have a say?
  • Westerlund-Cook, Saija: Lapsuuden haitalliset kokemukset (ACEt), vanhemmuuden uupumus ja toivo. Wayfinding: Adverse Childhood Experiences, Parental Burnout, Hope and Resilience. Co-morbidities and co-vitalities, compassionate new tools and narratives for parents and professionals
  • Vigren, Heli: Opettajien interkulttuurisen kompetenssin kehittyminen koulutuksessa sekä opettajan interkulttuurisen kompetenssin yhteys oppijan monikulttuurisen identiteetin tukemiseen
  • Yang, Wenwen: Finnish Kindergarten Teachers’ Cultural Competence: Promoting Language and Social Competence among Immigrant Children
  • Zhelezovskaia, Iuliia: Englannin kielen oppikirjojen käyttö Suomessa opettajien näkökulmista Use of the teaching materials in English as a foreign language classrooms in Finland from teachers' perspective
  • Österholm, Erika: Moniammatillinen oppiminen – kognitiivisen toiminnan ja sosiaalisesti jaetun metakognitiivisen säätelyn rooli tuotteliaassa työskentelyssä Productive Interprofessional Collaborative Learning – The Role of Cognitive Acitivity and Socially Shared Metacogntiive Regulation

Väitöskirjaansa tekevät myös

Aikko, Jyrki
Hatanpää, Panu
Inkeroinen-Huhta, Sinikka
Kangas, Olli-Pekka
Lehto, Anniina
Lehtonen, Juhani
Lempiäinen, Jesper
Lignell, Irmeli

Mäki-Tuominen, Jaana
Pihlap, Sirje    
Pirttimaa, Matti
Saarelainen, Päivi
Salminen, Leena
Tenhunen, Anu
Topalli, Pamela-Zoe