OPPI-tohtoriohjelmassa tekeillä olevia väitöskirjoja

Oppimisen ja opetuksen tutkimuskeskuksessa eli CERLIssä tekeillä olevia väitöskirjoja.

  • Ahonen, Heini: Peruskoulun yhteisopettajuuden yhteisölliset ja pedagogiset mahdollisuudet ja rajoitteet Collaborative and pedagogical possibilities and limitations of co-teaching in primary school
  • Aikko, Jyrki: Valituksen niitty - kärsimykseen liittyvä kasvun mahdollisuus The mire of complaint - the possibility of growth associated with suffering
  • Anto, Erkki: Katseenseurantamenetelmä oppimateriaalien kehittämisessä Eye-Tracking Method in the Development of Learning Materials
  • Casteleyn, Maxime: Hyödyllisten muutosten toteuttamisen esteet transsukupuolisten nuorten oppimisympäristöihin Suomen koulutusjärjestelmässä Barriers preventing the implementation of beneficial changes to the learning environments of transgender youth within the Finnish education system
  • Chell, Geraldine: What do L2 graduates in English Medium Instruction (EMI) settings need to improve academic literacy? A comparison of two international master’s programmes in Finland and the UAE
  • Erdmann, Norbert: Online multiple text comprehension in science domain among primary school students
  • Eronen, Riikka: Lähihoitajaopiskelijoiden mentaaliset mallit aseptisessa työskentelyssä Practical Nurse Students’ Mental Models about Aseptic Ways of Working
  • Eskola, Anna: Tulevien opettajien emotionaalinen kompetenssi ja sen tärkeys opetuksessa tänään ja runsas vuosikymmen sitten Future teachers’ emotional competence and its importance in teaching today and a decade ago
  • Grönman, Satu: Käsityön oppimisprosessin oppijalähtöinen ohjaaminen esiopetuksessa Supporting young learners in craft, design, and technology education
  • Haavisto, Mikko: Viides- ja kuudesluokkalaisten oppimistulokset ja opiskeluprosessi kuvitetuista teksteistä ja videoista opiskeltaessa Learning outcomes and studying process of 5th–6th graders in illustrated texts and videos
  • Haliseva, Taina: Oppijalähtöisten ongelmanhallintapyrkimysten ja oppimismahdollisuuksien ulottuvuudet käsityö- ja teknologiakasvatuksen vuorovaikutteisessa oppimisympäristössä
  • Halla, Unna: Encounters between Finnish teacher training export and Vietnamese education operators: A case study of the dynamics in education export
  • Helminen, Marjo: Sinnikäs lukija – Yläkoulun kirjallisuuskasvatus lukutaidon ja yhteisöllisyyden vahvistajana Persistent Reader – Strengthening Literacy and a Sense of Belonging through Middle School Literature Education
  • Heikinheimo, Kirsi: Syrjäytymisuhasta ponnahduslaudalle – Triangulaatiotutkimus uusperheessä asuvan nuoren sopeutumisesta ja voimaantumisesta From the Threat of Exclusion to the Springboard – Triangulation study on the adaptation and empowerment of a young person living in a stepfamily
  • Hihnala, Pirita: Perhepäivähoidon diskurssit, hoivan merkitykset ja kohtaamisen tilat varhaiskasvatuksessa Family Day Care Discourses, Meanings of Care and Spaces of Encounter in ECEC
  • Holmström, Anni: Moniammatillinen yhteistyö opettajien ja oppilaiden hyvinvointia edistävänä tekijänä suomalaisessa peruskoulussa The role of interprofessional collaboration in promoting teacher and pupil well-being in Finnish comprehensive school
  • Huldén, Kati: Alakoulun lukemisen tila, lukutaidon opettamisen pedagogiikka ja lukemiseen sitouttaminen Reading skills and engagement among Finnish primary school students: Looking for good practice
  • Hytinkoski, Pekka: Välitilassa? Opettajien kokemuksia opiskelijaosuustoiminnan ohjauksesta eri opintoasteilla In-between spaces? What are the teachers’ experiences on guiding educational co-operatives at different study levels
  • Häkkinen, Miira: Työikäisten maahanmuuttajien kielikoulutus Suomessa ja Saksassa The language education for working-age migrants in Finland and Germany
  • Jaakkola, Julia: Deliberatiivinen demokratiakasvatus suomalaisissa kouluissa: Opettajien kokemukset, käsitykset ja kompetenssit Deliberative democratic education in Finnish schools: Mapping teachers' experiences, conceptions and competence
  • Jaaksola, Sara: Vieraan kielen opiskelumotivaation muutokset ja muutoksiin vaikuttavat tekijät, pitkittäistutkimus mandariinikiinan kielen aikuisopiskelijoiden opiskelumotivaatiosta A longitudinal perspective on studying motivation of adult second language learners of Mandarin Chinese
  • Jaatinen, Juha: Käsityötilojen valinta-arkkitehtuuri – Oletusarvoksi opettajien, oppilaiden ja yhteiskunnan elämismaailman luovuus / Monimateriaalinen oppimisympäristö innovatiivisen käsityönopetuksen mahdollistajana
  • Jurs, Annika: Implementation of Child Initiated Pedagogy in Estonia
  • Kainulainen, Mikko: Episteeminen kognitio, käsitteellinen muutos ja historian asiantuntijuuden kehitys Epistemic cognition, conceptual change, and the development of expertise in history
  • Karppinen, Tea: Vanhempien mielenterveysoireiden ja ongelmallisen digitaalisen median käytön yhteydet lasten liikkumiskäyttäytymiseen varhaislapsuudessa The Associations of Parental Mental Health and Digital Media Use with Children´s Movement Behaviours in the Early Years
  • Kauppinen, Marjoriitta: Opettajien metakognitiiviset taidot digitaalisessa oppimisessa: Moderni viitekehys teknologiatuetuissa oppimisympäristöissä Exploring Teachers' Metacognitive Skills: A Framework for Digital Learning in Technology-Enhanced Environments
  • Kaustell, Markus: Sano ‘joo, ja’ psykologiselle turvallisuudelle – Improvisaatiotaitojen harjoittelemisen vaikutus opettajien taitoon muodostaa psykologisesti turvallisia opetustilanteita Say “yes and” to psychological safety: How learning improvisational skills can impact teachers’ psychological safety skills
  • Koivisto, Kimmo: ActionTrack oppimisympäristö – oppitunneilla viihtyminen ja koululaisten paikallaanolo
  • Koivunen, Sakari: Tiimioppiminen insinöörikoulutuksessa Team learning in engineering education
  • Komulainen, Tuula: Mahdollisuuksien myytti – Laajennetun oppivelvollisuuden merkitykset koulutusta koskevissa lehtikirjoituksissa ja opettajien puheessa The Myth of Opportunity – The Significance of Extended Compulsory Education in Educational Journals and Teachers' Discourse
  • Korkeaniemi, Arttu: The Triangle of Technological Literacy – Unplugged educational robotics implementing technological literacy in young learners’ technology education
  • Korventausta, Miikka: Yhteiskunnallinen kiinnittyminen ja kansalaiskasvatus peruskoulussa Civic Engagement and Student-Centred Civic Learning Methods in Finnish Compulsory Schools
  • Lahti, Inkeri: Rehtorin työ ja johtajuus jatkuvan muutoksen keskellä (alustava otsikko)
  • Lahti, Inkeri: Rehtorin työ ja johtajuus jatkuvan muutoksen keskellä (alustava otsikko) The Work and Leadership of a Principal Amid Ongoing Change (preliminary title)
  • Lahti, Aleksi: Implementation of mobile learning environment in secondary school: a longitudinal perspective
  • Lau, Chi Shing: Navigating and Understanding Multiple Online Science Texts: A Student-Centric Approach to Real-Time Feedback
  • Le, Hang: Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kouluun kuulumisen kokemus Suomessa Sense of School Belonging among Immigrant Students in Finland
  • Lehto, Marise: Shaping a future, second-language, critical professional identity in the multilingual workplace through Practice-based education: an interdisciplinary practice-based study
  • Lehtomäki, Suvi: Suomalaisen peruskoulun työrauha
  • Lehtonen, Lauri: Uusia näkökulmia työssäoppimiseen: Siirtovaikutus jaetussa XR-koulutuksessa New insights for workplace learning: Distributed XR training and transfer of learning
  • Lindfors, Tiia: Opettajan ja lapsen vuorovaikutus keskustelevalla lukuhetkellä: Lasten mahdollisuudet ja kielen kehitys mikroanalyyttisesti tarkasteltuna Teacher-child interaction during dialogic storybook reading: Micro-analytical approaches to understand children's opportunities and developing language skills
  • Luomaniemi, Katri: Monikielisten lasten matemaattisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa Supporting multilingual children's early numeracy skills
  • Marttila, Jenny: Mielentilojen tulkintaa videorikasteisen reflektoinnin avulla – varhaiskasvatuksen ammattilaisten mentalisaatio- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen perus- ja täydennyskoulutuksessa
    Interpreting mental states through video enhanced reflective practice – supporting early childhood education and care professionals’ mentalization and interaction skills during pre-service and in-service training
  • Mellenius, Nina: Pienen lapsen kehitystä suojaavien suhdetekijöiden tunnistaminen siirtymävaiheessa kotihoidosta varhaiskasvatukseen Identifying Relationship Factors Protecting the Development of a Young Child During the Transition from Home Care to Early Childhood Education
  • Momeni, Seyed: Yläkoulun oppilaiden esteettisen eläytymisen tukeminen kaunokirjallisuutta luettaessa Enhancing Secondary Students’ Aesthetic Engagement with Narrative Fiction
  • Mynttinen, Katja: Miten opiskelijasta tulee hyvä opettaja? Opettajaopiskelijan asiantuntijakatseen ja oppilaiden ohjaamisen taitojen kehittyminen suomen kielen ja kirjallisuuden pienryhmätyöskentelyssä Student Teachers’ Evolving Professional Vision within Pupils’ Small-Group Learning in Finnish Language and Literature
  • Mäntyoja, Sanni: Ylikielelliset yhteydet ja motivaation merkitys ensimmäisen ja toisen kielen lukutaidon oppimisessa Crosslinguistic Effects Across First and Second Language in the Acquisition of Reading Competence: The Mediating Role of Motivation-Related Factors
  • Määttä, Saku: Revealing the unnoticed: Enhancing primary school students’ spontaneous focusing on quantitative relations
  • Nguyen, Trang: The impact of learning neuroscience contents to teachers’ ability to support their students’ development of scientific thinking skills
  • Nikali, Eveliina: Design-tutkimus Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen musiikin monialaisten opintojen kehittämisestä Educational design research of developing multidisciplinary music studies in Department of Teacher Education, University of Turku
  • Pajala, Pia: Ohjausvuorovaikutus klassisen laulun opetuksessa musiikkikorkeakoulussa: Tapaustutkimuksia asiantuntijaopettajien ja heidän oppilaidensa yhteistyöstä Scaffolding in Classical Singing in Higher Music Education: Case Studies of Expert Teachers and Their Students
  • Panula, Venla: Psykososiaalinen hyvinvointi nuoruudessa ja aikuisuudessa The psychosocial well-being in adolescence and adulthood
  • Peltola, Jussi-Pekka: Turvallisuusjohtaminen asiantuntijaorganisaatiossa – peruskoulu toimintaympäristönä Managing safety in an expert organisation – a primary school as an example
  • Peltola, Katja: Small groups in synchronous online language courses – student engagement and learning results
  • Perkola, Miia: Sanaton yhteys varhaiskasvatuksessa Wordless Connection in Early Childhood Education and Care
  • Pietinen, Saara: Upper Secondary School Students’ Perceptions of the Usefulness of Studying Languages and the Significance of Language Skills for Their Career
  • Pihanperä, Meri: Tutkimusperustaisen varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen kehittäminen Opettajankoulutuslaitoksen ja yliopistollisen harjoittelupäiväkodin, Rauman pikkunorssin, yhteistyönä Developing research-based early childhood teacher education in the Department of Teacher Education in collaboration with Early Childhood Education and Care (ECEC) centre Rauman pikkunorssi
  • Pouta, Maikki: Opettajien tilannesidonanisten asiantuntijahavainnointi- ja ohjaustaitojen kehittyminen rationaalilukujen opetuksen kontekstissa Development of teachers’ professional vision and instructing of students’ understanding of rational number concept
  • Puolitaival, Mikko: Turvallisuuskasvatusta ilmiölähtöisesti. Opetussuunnitelma vaihtui, miten muuttuu turvallisuuskasvatus? Phenomenon-Based Safety Education: The Curriculum Changed — How Is Safety Education Changing?
  • Ranta, Tiina: Tapaustutkimus: korkeakoulun systemaattisen turvallisuusjohtamisen kehittäminen vuosina 2011–2021
  • Rautjärvi, Kaija: Murrosikäisten nuorten motivationaaliset orientaatiot ja oppijaminäkäsitys
  • Rosqvist, Leif: Varhainen demokratiakasvatus – eli itse tekemisestä ja itse määräämisestä Early citizenship education – or treatise on autonomy and self-government
  • Saarnilahti, Sari: Itsearviointi käsityökasvatuksessa
  • Salonen, Pauliina: Joustava matemaattinen osaaminen matematiikan opetuksessa ja oppimisessa: näkemyksiä opettajilta, opettajaopiskelijoilta ja lukiolaisilta Examining Adaptive Expertise in Mathematics Education: Insights from Students, Pre-service Teachers, and Teachers
  • Sani, Pirpa: Nuorten osallisuuden edistäminen toisen asteen kouluissa ja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäiseminen Enhancing Youth Engagement in Upper Secondary Schools and Preventing Social Exclusion
  • Sarimo, Jannika: IB-lukion CAS-ohjelma ja kokemusperäinen oppiminen lukiossa
  • Sokka, Miikka: Nuorten digitaalinen pelaaminen: Koettu merkityksellisyys sekä yhteydet fyysiseen aktiivisuuteen ja subjektiiviseen terveyteen Digital gaming of adolescents: Perceived significance and connections with physical activity and subjective health
  • Tanhuanpää, Saija: Lapsen, huoltajien ja henkilöstön osallisuus varhaiskasvatuksen kontekstissa neljän satakuntalaisen kunnan alueella Participation of Children, Guardians and Staff in the Context of Early Childhood Education in Four Municipalities in the Satakunta Region
  • Tikka, Laura: Sirkusopettajat ja heidän roolinsa korkeakoulutuksessa – Kvalitatiivinen tutkimus sirkuskoulutuksesta sirkusopettajien näkökulmasta Circus teachers and their roles in higher education – A qualitative study to circus education out of the perspective of circus teachers
  • Tiusanen, Merja: Oppilaan osallisuus lasten yhteiskunnallisen osallistumisen vahvistamisessa – Ai, saanks mäki vaikuttaa? Tutkimus viidesluokkalaisten oppilaiden osallisuuskokemuksista ja asioihin vaikuttamismahdollisuuksista Promoting pupil participation and citizen competences - May I also have a say?
  • Tyrer, Maria: Kielitietoinen varhaiskasvatus Suomessa: Käytännöt kasvavan kielellisen monimuotoisuuden tukemiseksi Language-Aware Early Childhood Education and Care in Finland: Practices to Support Increasing Linguistic Diversity
  • Westerlund-Cook, Saija: Lapsuuden haitalliset kokemukset (ACEt), vanhemmuuden uupumus ja toivo. Wayfinding: Adverse Childhood Experiences, Parental Burnout, Hope and Resilience. Co-morbidities and co-vitalities, compassionate new tools and narratives for parents and professionals
  • Vidbäck, Anni: Tiedelukutaidon pedagogiikka alakoulun opettajan ja oppilaan näkökulmasta Science literacy pedagogy from the viewpoint of a primary school teacher and student
  • Vigren, Heli: Opettajien interkulttuurisen kompetenssin kehittyminen koulutuksessa sekä opettajan interkulttuurisen kompetenssin yhteys oppijan monikulttuurisen identiteetin tukemiseen
  • Zhang, Sheng: Yliopisto-opettajien ammatillinen kehitys ja osastokulttuurit: vertaileva tutkimus Kiinassa ja Suomessa
    University Teachers’ Professional Development and Departmental Cultures Perceptions: A Comparative Study in China and Finland
  • Österholm, Erika: Moniammatillinen oppiminen – kognitiivisen toiminnan ja sosiaalisesti jaetun metakognitiivisen säätelyn rooli tuotteliaassa työskentelyssä Productive Interprofessional Collaborative Learning – The Role of Cognitive Acitivity and Socially Shared Metacognitive Regulation