Tarvitsemme yhdessä tekemistä

26.10.2023

Turun yliopiston lukuvuosi 2023–2024 on hyvässä vauhdissa. Uudet opiskelijamme saapuivat tiedekuntiin ja kampuksille elokuussa. Pääsin tuolloin tapaamaan yliopisto-opintonsa aloittavia kasvokkain orientaatiotilaisuuksissa ja toivottamaan heidät tervetulleiksi yliopistoyhteisöömme. Uusien opiskelijoiden kohtaamiset olivat jälleen kerran inspiroivia ja antoisia. Kannustin heitä kertomaan ajatuksistaan ja toiveistaan avoimesti ja rohkeasti yliopistopolkunsa alussa.

Sain orientaatiotilaisuuksissa myös hyviä kysymyksiä. Muun muassa yliopistokoulutuksen tulevaisuus ja koulutuksen arvostus askarruttivat. Millainen tilanne on viiden vuoden päästä, kun nyt aloittavat opiskelijat valmistuvat, kysyttiin. Vastasin, että yliopisto on täällä edelleen ja yliopistokoulutuksella löytyy työpaikkoja. Yliopistokoulutus kantaa aina.

"Pienistä arkipäivän asioista tulee isoja asioita koko yhteisölle, kun niitä tehdään yhdessä."

Alkusyksyn kohtaamiset opiskelijoiden kanssa johdattivat edelleen miettimään, miten suuri merkitys sillä on, että kampuksella on elämää. Meidän kaikkien, niin opiskelijoiden, opettajien ja tutkijoiden kuin muun henkilökunnan hyvinvoinnin kannalta on oleellista, että olemme paikalla. Tukipalvelujen pyytäminen ja niiden tarjoaminen on tietenkin tärkeää, mutta sillä on iso merkitys, miten itse toimimme arjessa.

Olemmeko paikalla, tuemmeko kollegaa tai opiskelukaveria? Tapaammeko lounaalla ja kahvitauoilla? Tarvitsemme inhimillisempää otetta siihen, miten lähestymme hyvinvointia. Odotammeko, että joku muu hoitaa asian vai voisimmeko kukin tehdä itse enemmän? Kyse ei ole etä- ja lähityön tai etä- ja lähiopiskelun vastakkain asettamisesta, vaan siitä, miten onnistumme löytämään uusia tapoja tulla takaisin kampukselle jaksamisemme ja yhteisöllisyyden parantamiseksi.

Uskon, että tarvitsemme yhdessä tekemistä. Pienistä arkipäivän asioista tulee isoja asioita koko yhteisölle, kun niitä tehdään yhdessä.

Jukka Kola lähikuvassa valkoisen pöydän ääressä.

Jukka Kola
Kirjoittaja on Turun yliopiston rehtori.

Kuva: Hanna Oksanen

Kirjoitus on julkaistu Aurora-lehdessä 2/2023.

Luotu 26.10.2023 | Muokattu 01.11.2023