Dekaanin joulutervehdys: Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2019 Sinulle ja läheisillesi!

21.12.2018

Vuosi 2018 on kääntymässä lopuilleen ja edessä on rauhoittuminen joulun aikaan.

Lääketieteellisen tiedekunnan 75-vuotisjuhlavuosi on ollut menestyksekäs monella tavoin. Tutkimuksen saralta mainittakoon viime hetken tieto, jonka mukaan tiedekunnastamme valmistui peräti 76 väitöskirjaa. Määrä on kaikkien aikojen ennätys. Tiedekuntamme tutkijat ja tutkimusryhmät ovat menestyneet hyvin. Ulkoisen rahoituksen määrä on vuosi vuodelta kasvanut. Tutkimustietojärjestelmä päivittyy vasta ensi vuoden puolella, mutta tuntuma on että julkaisujen tason ja määrän osalta olemme ainakin viime vuoden tasolla.

Koulutuksen alueelta poimittakoon rahoituskansallisiin kärkihankkeisiin. Koordinoimme opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Jobitti-hanketta, joka kehittää bio- ja lääkealan koulutusta. Olemme mukana myös MeDigi-hankkeessa, joka kehittää lääketieteen digitaalista koulutusta. Lääketieteellisen tiedekunnan koordinoiman monitieteisen Sote-akatemian toiminta vahvistuu opetus-ja kulttuuriministeriön myöntämän merkittävän rahoituksen turvin. Sote-akatemia vastaa sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen synnyttämiin osaamis- ja tietotarpeisiin, ja nyt myönnetyllä rahoituksella pystytään akatemialle organisoimaan jatkuvan oppimisen keskus, joka tarjoaa täydennyskoulutusta sote-kentän toimijoille.

Yhteistyö lääke- ja bioteknologian teollisuuden kanssa on tiivistynyt Terveyskampus Turku -sateenvarjon alla. Tiedekunnalla on useita yhteistyösopimuksia yritysten kanssa. Yhteistyötä siivittävät mm. suuren suosion saaneet Corporate Corner -tapahtumat, joissa akateemiset ja yritysten edustajat kohtaavat toisensa. Tiedekunnassa käynnistyy myös tohtorikoulutusyhteistyö lääketeollisuuden kanssa.

Tiedekunta tarttui syksyllä tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan kanssa haastavaan aiheeseen: miten välittää terveystietoa vastuullisesti. Teema sai hienoa jatkoa, kun viime viikolla Mediuutiset valitsi tiedekunnan professorin Juhani Knuutin maan vaikuttavimmaksi huuhaa-tiedon vastustajaksi. Knuuti on perustanut yhdessä opiskelijoiden kanssa Vastalääke-liikkeen vastustamaan virheellisen ja haitallisen terveystiedon leviämistä.

Ilmastonmuutos on ollut loppuvuodesta paljon esillä tiedotusvälineissä. Se koskettaa meistä jokaista ja vaikuttaa myös suoraan ja välillisesti terveyteen. Tiedekunta järjesti marraskuun lopussa Ilmastonmuutos ja muuttuva tautiprofiili -seminaarin, jonka Yle uutisoi laajasti.

Käytännön työhön eniten on vaikuttanut uudisrakennus Medisiina D:n valmistuminen. Kevään ja kesän aikana Medisiina D sai uudet asukkaansa ja tutkimustyö uusissa tiloissa alkaa asettua uomiinsa. Ruokaelämyskeskus Flavoria avautuu alkuvuodesta Medisiina D:n saman nimisen ravintolan yhteydessä.

Tiedekunnan 75-vuotisjuhlaviikko järjestettiin 8.–12.10.2018 lukuisine tilaisuuksineen ja juhlineen. Juhlaviikon tunnelmiin voit palata kuvagallerian välityksellä. Myös viikon luentojen tallenteet ovat katsottavissa verkossa.

Lääketieteellinen tiedekunnan puolesta kiitän kaikkia kuluneesta vuodesta! Samalla toivotan kaikille työntekijöille, opiskelijoille, sidosryhmien edustajille ja alumneille

Rauhaisaa Joulua ja Hyvää Uutta Vuotta!

Dekaani Pentti Huovinen

Luotu 21.12.2018 | Muokattu 21.12.2018