Sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoita

Tältä sivulta löydät sote-alan asiantuntijoita Turun yliopistosta.

Terveystaloustieteen professori Mika Kortelainen, p. +358 50 308 2642, mika.kortelainen@utu.fi
Asiantuntijuusalueet: vaikutusarvioinnit koulutuksessa ja terveydenhuollossa, sosiaali- ja terveydenhuoltomarkkinat, sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus, sote-uudistus, kouluvalinnat, vertaisryhmävaikutukset.

Vieraileva tutkija Janne Lahtiranta, p. +358 400 789 984, janne.lahtiranta@it.utu.fi
Asiantuntijuusalueet: terveysalan innovaatiotoiminta, yhteiskehittäminen, älykäs erikoistuminen (S3), terveysalan testialustat, asiakas- ja potilastietojärjestelmät, sekä henkilökohtaiset terveystaltiot.

Dosentti Juha Lavapuro, p. +358 40 775 5190, juha.lavapuro@utu.fi
Asiantuntijuusalueet: sosiaali- ja terveydenhuollon perusoikeudet, yhdenvertaisuus, sote-uudistuksen valtiosääntöoikeudelliset reunaehdot, sote-palvelujen yksityistämiseen liittyvät oikeudelliset kysymykset.

Erikoistutkija Saara Nolvi, +358 50 5240 343, saanol@utu.fi
Asiantuntijuusalueet: varhainen ja raskaudenaikainen stressi, lapsen kognitiivinen kehitys, itsesäätelyn kehitys, temperamentti, tunne-elämän kehitys,  aivojen kehitys ja herkkyyskaudet, yksilöllinen herkkyys ympäristön vaikutuksille (erityisherkkyys), toiminnanohjaus, neuropsykiatriset häiriöt, oppimisvaikeudet, stressinsäätely.

Professori Päivi Rautava, p. +358 50 300 5846, rautava@utu.fi, paivi.rautava@tyks.fi
Asiantuntijuusalueet: palvelujärjestelmätutkimus, kliininen epidemiologia, rekisteritutkimus ja ehkäisevän terveydenhuollon, erityisesti lasten ja perheiden palvelujärjestelmän tutkimus ja näyttöön perustuva kehittäminen.

Terveydenhuollon ja käyttäytymislääketieteen professori, LT Sakari Suominen, +358 50 454 7846, suominen@utu.fi
Asiantuntijuusalueet: Terveydenhuoltotutkimus ja siinä erityisesti potilas- ja asiakastyytyväisyys, terveyden edistäminen sekä henkinen kuormitus (stressi) ja sen yhteydet terveyteen.

Professori Sanna Salanterä, +358 50 555 0567, sansala@utu.fi
Asiantuntijuusalueet: Digitaaliset terveyssovellukset terveyden edistämisessä ja potilaan perushoidossa, hoitotyön tiedolla johtaminen ja päätöksenteko, kivun hoitotyö.

Professori Minna Stolt, p. +358 46 923 7973, minna.stolt@utu.fi
Asiantuntijuusalueet: jalkaterveys, jalkaterapia/jalkojenhoito, liikkuminen, toimintakyky.

Hoitotieteen professori Riitta Suhonen, gerontologinen hoitotiede, p. +358 50 435 0662, riisuh@utu.fi
Asiantuntijuusalueet: ikääntyneiden ihmisten terveys, hoitotyö ja palvelut, eettiset kysymykset, johtaminen, henkilöstön osaaminen.

Lääketieteellisen matematiikan dosentti Arho Virkki, p. +358 50 326 2869, arho.virkki@utu.fi
Asiantuntijuusalueet: Sote-tiedon toisiokäyttö ja tietoaltaat, matemaattinen ja tilastollinen data-analyysi, koneoppiminen ja laskennalliset tieteet, tietoturvan tietotekniset menetelmät, tietosuoja ja datan anonymisointi, synteettisen datan generointi.

Professori Maritta Välimäki, mava@utu.fi
Asiantuntijuusalueet: tutkimusnäyttöön perustuvat menetelmät, vakavaa mielenterveyshäiriöitä sairastavien henkilöiden hoidon kehittäminen yhteistyössä käytännön toimijoiden kanssa, hoidon vaikuttavuus ja laatu, mielenterveyskuntoutujien tiedonsaanti ja itsehoitomahdollisuudet informaatioteknologian keinoin, mielenterveyskuntoutujien parissa työskentelevän ammattihenkilöstön kouluttaminen ja työhyvinvoinnin parantaminen, yhteisten hoitolinjojen kehittäminen.