BioBlitz kutsuu kaupunkilaiset mukaan eliölajien kartoitustalkoisiin 21.–22.5.

16.05.2022

Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö järjestää 21.–22.5.2022 BioBlitz-tapahtuman, jossa kartoitetaan vuorokaudessa mahdollisimman monta eliölajia yliopiston kampusalueella. Lajikartoitukseen voivat osallistua kaikki kiinnostuneet ja tapahtumassa on ohjelmaa myös lapsiperheille.

BioBlitz on alun perin Yhdysvalloista lähtöisin oleva lajikartoitustapahtuma. Tapahtuman tarkoitus on yhden vuorokauden aikana löytää ja tunnistaa tietyltä alueelta mahdollisimman monta lajia.

BioBlitz alkaa lauantaina 21.5. Turun yliopistonmäellä klo 13.00 tervetulosanoilla ja itse kartoittaminen alkaa klo 14.00. Kartoitus jatkuu yön yli ja päättyy sunnuntaina 22.5. klo 14.00.

Tapahtuma on ilmainen ja soveltuu kaikenikäisille vuorotyöstä päivätyöhön, sillä tapahtuma ei nuku. Osallistua voi oman jaksamisensa mukaan muutamasta tunnista aina 24 tuntiin asti.

Turun yliopiston kampusalue on luonnon monimuotoisuudeltaan rikas. Puistojen lisäksi alueelta löytyy esimerkiksi ketomaista kasvillisuutta ja reheviä joenvarsimetsiköitä, joissa viihtyy monimuotoinen eliölajisto. Kampukselta on löytynyt monia harvinaisia eliölajeja.

– Bioblitz-tapahtuma tarjoaa tutkijoille oivan mahdollisuuden kertoa luonnon monimuotoisuudesta ja sen merkityksestä laajalle yleisölle. Toivomme, että tapahtuma myös innostaisi tulevia luontoharrastajia mielenkiintoisen harrastuksen pariin. Biodiversiteetti ja kestävyys on yksi Turun yliopiston painopistealoista. Tapahtuman avulla saamme kerättyä paljon sellaista tietoa, joka myös auttaa yliopistoa esimerkiksi kampusalueen luonnon monimuotoisuuden turvaamisessa, toteaa biodiversiteettitutkimuksen professori ja yksikön johtaja Ilari Sääksjärvi.

BioBlitziin ovat tervetulleita kaikki kaupunkilaiset – ohjelmassa kiinnostavia yleisöluentoja sekä lasten tiedepajoja!

Luontoharrastajat, lapsiperheet ja kaikki tapahtumasta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan molempina tapahtumapäivinä. Tapahtumassa järjestetään kiinnostavia yleisöluentoja sekä lapsille tarkoitettuja tiedepajoja.

Eliölajien kartoitustyö toteutetaan kartoitustiimien sekä vapaaehtoisten tukijoukkojen voimin yön yli jatkuvana maratonina. Yleisö voi tulla seuraamaan tapahtumaa, osallistumaan kartoitustalkoisiin tai kokeilemaan kartoitusta lyhyemmäksi aikaa oppaiden avulla. Tapahtumassa on mukana monia asiantuntijoita, jotka mieluusti opastavat ja ottavat kiinnostuneita mukaansa pienille kartoitusretkille BioBlitzin aikana.

Tule siis selvittämään kanssamme, miten kasvi- ja sienilajeja tunnistetaan, miten hyönteisiä ja selkärankaisia pyydystetään ja miten eliömääriä lasketaan! Erityistä ennakko-osaamista kartoittamiseen ei vaadita, motivaatio ja kiinnostus kartoittamista kohtaan riittää.

Yleisön ei tarvitse ilmoittautua luennoille tai kartoitukseen etukäteen. Osallistujien info päivystää Yliopistonmäellä Natura-rakennuksen aulassa (Henrikinkatu 2, Turku) tapahtuman ajan, ja kierroksille lähdetään infopisteeltä.

Huom: Lasten tiedepajoihin on etukäteen ilmoittautuminen!

Luotu 16.05.2022 | Muokattu 16.05.2022