Bioetiikkapäivänä mietitään kohtaamista, profilointia ja yksityisyyttä digitalisoituvassa terveydenhuollossa

10.03.2020

Missä kulkevat julkisten edun ja terveydellisen profiloinnin oikeudelliset rajat? Mitä jos terveydenhuollossa kone on ainoa keskustelukumppanina? Miten käy yksityisyydelle digitalisoituvassa terveydenhuollossa? Näihin kysymyksiin haetaan vastausta Turun yliopistolla 18.3. järjestettävässä UNESCOn bioetiikkapäivässä.

UNESCO Chair in Bioethicsin Suomen yksikön 18.3. kello 12–16 järjestämässä seminaarissa pureudutaan kohtaamiseen ja profilointiin digitalisoituvassa terveydenhuollossa. Seminaari pidetään Turun yliopiston Calonia-rakennuksen (Caloniankuja 3) Cal 2 -sali.

Turun yliopistollisessa keskussairaalassa työskentelevä lääkäri Joel Holmén johdattaa seminaarissa aiheeseen Digitalisaatio ja terveydenhuolto: kone ainoana keskustelukumppanina. Turun yliopiston kansainvälisen oikeuden tutkijan Toni Selkälän teemana on Ei yksin yksityisyyttä: julkinen etu ja terveydellisen profiloinnin oikeudelliset rajat. Tampereen yliopistollisen sairaalan suunnittelija Tanja Lönnbergin aiheena on Digipalvelut toiminnanmuutoksen apuna vai ovatko? Esimerkkinä omaTays. Ennen paneelikeskustelua Turun yliopiston kauppakorkeakoulun tietojärjestelmätieteen tohtorikoulutettava Minna Rantanen johdattaa teemaan Yksityisyys, digitalisaatio ja terveydenhuolto.

Seminaarin järjestää Turun yliopiston filosofian laitoksen suojissa toimiva UNESCO Chair in Bioethics -verkoston Suomen maayksikkö.

Tilaisuus on kaikille avoin. Opiskelijoilla on mahdollisuus saada merkintä luentopassiin.

Lisätietoja: UNESCO Chair in Bioethicsin Suomen yksikön johtaja Susanne Uusitalo susuus@utu.fi ja https://blogit.utu.fi/unescochairinbioethics/2020/02/06/18-3-kohtaaminen-ja-profilointi-digitalisoituvassa-terveydenhuollossa/

Luotu 10.03.2020 | Muokattu 10.03.2020